26 zīmīgākie modeļi apvidus auto vēsturē
Apvidus auto un krosoveru vēsture
Nozīmīgākie modeļi daudzu gadu desmitu laikā
Kā radās mūsdienu SUV?

SUV, jeb krosoveru un apvidus auto segments joprojām ir pati
aktuālākā tēma auto ražotāju un auto pircēju komunikācijā, tāpēc ik gadu tirgus
debiju piedzīvo arvien jauni modeļi, kam tiek pievērsta neviltota interese.
Taču - kā radās mūsdienu SUV? Šajā fotoreportāžā - mūsuprāt zīmīgākie auto, kas
uz visiem laikiem iecementējuši savu vietu apvidus auto un krosoveru vēsturē.

Lohner-Porsche (1900)
Šis ir pats pirmais pilnpiedziņas auto pasaulē, ko tālā
senatnē radīja Ferdinands Porše. Papildus sešcilindru motoram ar gaisa
dzesēšanas sistēmu, kas padarīja Porsche markas auto slavenus visā pasaulē, šim
Lohner-Porsche bija arī četri elektromotori - pa vienam katram ritenim. Tas
tika radīts vēl krietni pirms tika izdomāts termins SUV (Sports Utility
Vehicle), taču to var droši uzskatīt par visu pilnpiedziņas auto vectētiņu ar
savai ērai revolucionāru tehnoloģiju.

Spyker 60 HP (1903)
Holandiešu kompānija Spyker šo spēkratu radīja autosportam,
kas savā ziņā izskaidro masīva 8,7 litru tilpuma vienrindas sešcilindru motora
izmantošanu. 1903. gadā tas tika pieteikts autosacīkstēm Parīze-Madride, taču
uz starta līnijas tā arī nenonāca, jo Spyker nespēja to uzbūvēt noteiktajā
termiņā. Šo tradīciju - termiņu neievērošanu - Spyker cītīgi ievēroja visā savā
pastāvēšanas laikā, piedzīvojot vairākus bankrotus. Savukārt 60 HP šobrīd cēli
stāv muzejā Holandē un vienmēr tiks pieminēts kā pirmais pilnpiedziņas auto ar
sešcilindru motoru.

Ford Model T Speedster (1915)
20. gadsimta sākumā pilnpiedziņas auto bija liels retums un
tie daži, kas nonāca tirgū, bija ārkārtīgi dārgi. Tāpēc amerikāņu inženieris
Džese Livinguds radīja plašākām masām pieejamu pilnpiedziņas konstrukciju, ko
kā papildus aprīkojumu varēja iegādāties ikviens Ford Model T - tobrīd Amerikā
populārākā auto īpašnieks. Tiesa gan, to nevarēja nopirkt no Ford bet gan no
paša Livinguda, jo viņš atteicās pārdot šo patentu amerikāņu autobūves
gigantam, tā vietā pieprasot tiesības to pārdot Ford dīleru tīklā. Ford tā arī nekad neuzbūvēja Model T
pilnpiedziņas versiju un Livinguds turpināja ražot šo sistēmu kā
papildaprīkojumu.

Chevrolet Carryall Suburban (1935)
Chevrolet Carryall Suburban no citiem universāļa tipa auto
atšķīrās ar to, ka virsbūve bija no metāla, nevis koka. Tas tika veidots uz
Chevrolet kravas auto platformas (šo pieeju ražotājs izmanto vēl šobaltdien, 12
paaudzes vēlāk), izmantojot tos pašus tehniskos risinājumus. Kā zināms,
mūsdienu Chevrolet Suburban ir tas pats Silverado pikaps, tikai pielāgots
pasažieru pārvadāšanai. Tas ir starp populārākajiem auto Amerikā, ko izvēlas
ļoti plaša auditorija - to vidū gan kovboji, gan meksikāņu narkokarteļu
pārstāvji, gan ASV slepeno dienestu autoparku menedžeri.

GAZ 61-73 (1940)
Pirmie Krievijā ražotie auto bieži vien tika veidoti,
izmantojot jau izgudrotus dizaina un tehniskos risinājumus - un GAZ-M1 nebija
izņēmums. Tā iedvesmas avots bija Ford V8-40 ar krievu inženieru uzlabojumiem -
stiprāku rāmi un četrcilindru motoru. Vēlāk GAZ jau gāja savu ceļu, uzbūvējot
prototipu ar pilnpiedziņu un sešcilindru motoru, turklāt - vēl lielāku
klīrensu. Tika radīts arī 61-40 ar atvērtā tipa virsbūvi, lai varētu doties
iekarot Sibīrijas nepieradinātos plašumus - līdz savas korekcijas ieviesa
ziema, radot reālu apsaldēšanās risku. GAZ to atrisināja, radot jaunu prototipu
ar slēgto kabīni. Neliels skaits GAZ 61-73 nonāca Sarkanās Armijas rīcībā.

Willys MB (1941)
Gatavojoties Otrajam pasaules karam, ASV armija steidzināja
autoražotājus uzbūvēt vieglu, manevrētspējīgu visurgājēju. Savus priekšlikumus
iesniedza Ford, Bantam un Willys-Overland. Un uzvarētājs bija… Willys-Overland,
galvenokārt pateicoties savam veiksmīgajam Go Devil četrcilindru motoram.
Willys MB drīz vien kļuva par ierastu skatu kaujas laukos un pēc kara daudzi no
tiem nonāca privātu īpašnieku rokās. Zīmīgi, ka par vienu no Willys īpašniekiem
kļuva kāds brits vārdā Moriss Vilkss, kas strādāja par dizaineri kompānijā
Rover. Tieši Willys iedvesmoja viņu sākt darbu pie Land Rover apvidus auto.

Jeep CJ-2A (1945)
Redzot, ka Otrais pasaules karš tuvojas beigām, Willys bija
jāizdara nopietns lēmums. Viena iespēja bija pārtraukt būvēt armijas auto un
atgriezties pie vieglo auto būves. Otra iespēja – pārveidot armijai ražoto “visurgājēju”
ierindas pircēju vajadzībām, turpinot gūt peļņu no jau pārbaudītā dizaina un
tehniskajiem risinājumiem. Kompānijas bosi izvēlējās otro opciju, laižot klajā
CJ-2A, kas kļuva par leģendārā Jeep Wrangler ciltstēvu.

Willys Jeep Station Wagon (1946)
To, ka tā dēvētajiem “džipiem” ir milzu potenciāls auto
tirgū, Willys konstatēja jau krietni pirms Otrais pasaules karš bija beidzies.
Pircējiem bija neviltota interese par automašīnām, kam piemita militārās
tehnikas cienīgas spējas braukt bezceļa apstākļos, taču vienlaikus – arī iespēja
sasēdināt šādā auto visu ģimeni. Willys Jeep Station Wagon bija tieši tas, kas
vajadzīgs, kļūstot par pamatlicēju tam SUV konceptam, kādu pazīstam vēl šodien.
1963. gadā šī ideja tika attīstīta vēl tālāk, uz šī modeļa bāzes radot pirmo
Jeep Wagoneer.

Land Rover (1948)
Izturīgs, spējīgs un par pieņemamu cenu – tāds bija pats
pirmais Land Rover, ko radīja iepriekšminētais kompānijas Rover dizaineris
Moriss Vilkss pēc tam kad viņam radās nepieciešamība aizvietot armijas džipu,
ar kuru viņš pārvietojās savā lauku saimniecībā. Tolaik jaunos amerikāņu Jeep
modeļus Lielbritānijā nebija iespējams nopirkt, bet lietotie bieži vien bija
sliktā stāvoklī, tāpēc viņa ieteikums bija – uzbūvēt kaut ko ļoti līdzīgu.
Sākotnēji par Land Rover mērķauditoriju tika uzskatīti zemnieki un Rover bosi
domāja, ka šī modeļa dzīvotspēja beigsies līdz ar vieglo auto tirgus
atjaunošanos pēc Otrā pasaules kara. Tomēr tagad mēs skaidri zinām, cik maldīgs
bija šāds priekšstats.

Porsche 597 (1953)
Krietni pirms Cayenne klajā laišanas, Porsche pirmais
mēģinājums radīt apvidus auto tika iedvesmots ar pasūtījumu no Vācijas armijas.
Bundesvērs pieprasīja nelielu, vieglu bezceļnieku, tieši tādu, kāds jau bija
amerikāņu militāristiem. Porsche priekšlikums – šis pilnpiedziņas auto ar
aizmugurē novietotu četrcilindru dzinēju. Diemžēl vācu militāristiem tas
nederēja, jo tas izrādījās pārāk dārgs, turklāt Porsche nespēja saražot tik
daudz, cik armijai bija nepieciešams. Tā vietā valdības pasūtījums vainagojās
ar DKV Munga un tika izgatavoti nedaudz vairāk kā 70 šī modeļa eksemplāri.

International-Harvester Scout (1961)
Ražotājs, kas bija pazīstams ar saviem pikapiem un
lauksaimniecības tehniku, International-Harvester kļuva par pirmo īsteno Jeep
konkurentu, laižot klajā savu versiju – Scout. Tā pirmais modelis bija
iecerēts, lai fermās aizvietotu zirgus, taču vēlākas Scout versijas bija
lietojamas arī kā ierindas auto ikdienas vajadzībām. Scout patiesībā aizsāka
pilnībā jaunu segmentu, kļūstot par iedvesmu tādiem leģendāriem auto kā Ford
Bronco un Chevrolet Blazer, kas kļuva par neatņemamu amerikāņu kultūras sastāvdaļu.
Diemžēl International-Harvester pārstāja Scout ražošanu 1980. gadā, nonākot
finansiālās grūtībās.

Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer (1963)
Jeep Wagoneer (un vēlāk arī Grand Wagoneer) nesa ASV
autobūves vārdu tālāk pasaulē – līdz pat Irānai, kur šie modeļi pēc licences
tika ražoti ilgus gadus. Šie modeļi ar katru gadu kļuva arvien elegantāki,
iegūstot dažādas jaunas komforta un vizuālā noformējuma opcijas, tai skaitā
koka paneļus durvīs. To ražošana turpinājās līdz pat 1991. gadam, kad šos
modeļus aizvietoja pats pirmais Jeep Grand Cherokee.

Land Rover Range Rover (1970)
Kamēr pats pirmais Land Rover savu dzīvi sāka kā darba
zirgs, Range Rover jau bija vairāk orientēts uz izklaidi un atpūtu, tēmējot uz turīgākiem
pircējiem, kam patīk pikniki, makšķerēšana un medības. Tas bija dārgāks, bet
arī daudz komfortablāks, turklāt ar jaudīgākiem motoriem. Pastāvīgā
pilnpiedziņa, kas tolaik bija liels jaunums, padarīja dzīvi ar to daudz
vienkāršāku, nekā ar lētāko, lauku darbiem domāto radinieku. Kad 1987. gadā
tika uzsākta tā pārdošana ASV, tas ātri vien kļuva par pieprasītu spēļmantiņu
turīgākiem auto pircējiem.

Monteverdi Safari (1976)
Laikam jau tieši Range Rover panākumi iedvesmoja šveiciešu
ateljē Monteverdi radīt apvidus auto ar biznesa klases komforta līmeni salonā.
Safari bija pievilcīgs, sava laikmeta prasībām pilnībā atbilstošs dizains, kā
ari ietilpīgs salons ar attiecīgas kvalitātes apdari. Taču tā bija tikai
āriene, auto konstrukcijā daudzi elementi bija no International-Harvester
Scout. Safari kļuva par Monteverdi visu laiku veiksmīgāko modeli, taču
vēsturnieki vēl strīdas par to, cik šādi modeļi tika izgatavoti.

Lada Niva (1977)
Pirmais padomju ēras apvidnieks plašām tautas masām,
galvenokārt kolhozniekiem, kam bija jāīsteno piecgades plāns, braukājot pa
traktoru izdangātajiem ceļiem. Lai arī dizains pilnībā tika veidots Padomju
Savienībā, agrīnajiem eksemplāriem bija motori no Fiat 124. Starp citu, Lada
Niva tiek ražots vēl šobaltdien un Krievijā šim auto jau ir kulta statuss, par
spīti leģendārajām uzticamības problēmām, kas vajājušas lielāko daļu padomju
auto.

Volkswagen Iltis (1978)
Volkswagen Iltis 4x4 pie apvāršņa parādījās ikreiz, kad kaut
kur pasaulē izcēlās kāds konflikts, taču tā liktenis ieguva negaidītu
pavērsienu kad sniegotajā Somijā ar to izvizinājās Audi inženieris Jergs
Bensingers, secinot, ka Iltis var būt ātrāks par sporta auto. Bensingers
nopietni pievērsās Iltis pilnpiedziņas sistēmas analīzei, nonākot pie
secinājumiem, kuru rezultātā tapa pirmais Audi Quattro. Starp citu, 1980. gadā
Iltis uzvarēja ralijā Parīze-Dakāra.

AMC Eagle (1979)
Amerikāņu autoražotāja AMC radītais Eagle bija pirmais
mēģinājums radīt automašīnu, kurai piemita gan bezceļu braukšanas spējas, gan
vieglā auto izskats un vadāmības īpašības. Tādā veidā AMC centās izmantot Jeep
ieņemto tirgus nišu, lai radītu jaunu produktu, kas iespējams, varētu glābt AMC
no bēdīgās finanšu situācijas. Eagle tika veidots uz AMC Concord bāzes un tika
piedāvāts kā sedans ar divām vai četrām durvīm, gan arī kā kupeja, kā hečbeks
un kā ar universālis. Pēdējais variants izrādījās pats ienesīgākais. Diemžēl
Eagle mūžs beidzās 1987. gadā, kad tā ražotāju nopirka Chrysler. Tomēr Eagle
ideja pierādījusi savu nemirstību – to pierāda daudzie mūsdienu krosoveri.

Land Rover 90/110/Defender (1983)
Patiešām leģendārs modelis, kura priekštecis bija pats
pirmais Land Rover. Nosaukums Defender parādījās 1990. gadā turpinot ikoniskā
bezceļnieka mūžu, kas ar niecīgām izmaiņām ilga līdz pat 2016. gada 29.
janvārim, kad tika izgatavots pats pēdējais auto ar šo nosaukumu.

Jeep Cherokee XJ (1984)
Šis ir vēl viens auto, kura eksistencei jāpateicas par
mūsdienu SUV popularitāti. Tas bija relatīvi kompakts, praktisks, turklāt
bezceļa apvidū spēja pārvietoties tikpat izveicīgi, kā kalnu kaza. Tas arī
kļuva par pirmo Jeep, kam netika pielietota tradicionālā konstrukcija (virsbūve
uz rāmja), bet gan monolīts risinājums kā vieglajiem auto. Tā vienkāršais
dizains iekaroja plašu popularitāti, tāpēc Cherokee tika ražots līdz pat
2001.gadam (ASV) un 2014. gadam (Ķīnā).

Lamborghini LM002 (1986)
Lamborghini LM002 tika izveidots, par pamatu ņemot Cheetah, amerikāņu
armijai 1977. gadā radītu prototipu ar Chrysler V8 motoru. Tomēr militāristi
prototipu ar aizmugurē novietoto, smago motoru izbrāķēja, it īpaši testos, kur auto
bija jāpārvar stāvas uzkalnes. Tāpēc sērijveida Lamborghini LM002 bija priekšā
novietots motors, turklāt jau V12 agregāts no Countach. Tā dzima pasaulē
pirmais super-SUV. Tika izgatavoti vien 300 šī modeļa eksemplāri.

Ford Explorer (1991)
Laižot klajā Explorer, Ford mēģināja pārvilināt Jeep
Cherokee pircējus. Agresīvais mārketings visticamāk bija viens no iemesliem,
kas aizsāka SUV pirkšanas trakumu Savienotajās Valstīs. Salīdzinot ar
mūsdienām, benzīns tolaik nemaksāja neko, tāpēc pircēji ar lielāko prieku
upurēja degvielas ekonomiju paaugstinātas sēdpozīcijas, pilnpiedziņas un
lielākas ietilpības vārdā. Universāļu tirgus ar to bija beidzies, bet Ford
laida klajā arī vēl lielākus apvidniekus - Expedition, Excursion, turklāt šim
modes vilnim piebiedrojās arī citi amerikāņu autoražotāji.

Hummer H1 (1992)
Ikdienas pircēju tieksme pēc arvien lielākiem ikdienas
apvidniekiem, ar ko stūrēt uz lielveikalu pēc produktiem, lika Hummer strauji
pārveidot savu tuksneša visurgājēju par koplietošanas ceļiem legālu
transportlīdzekli. Lai arī tas tik un tā daudz labāk izskatījās blakus
amerikāņu tankiem Tuvajos Austrumos, ekstrēmais Hummer H1 ar vairāk kā 7 litru
tilpuma motoru kļuva par arvien biežāku parādību veikalu stāvvietās. General
Motors šo ideju attīstīja vēl tālāk ar “kompaktākiem” H2 un H3, taču tas viss
beidzās ar bankrota pieteikumu 2009. gadā.

BMW X5 E53 (1999)
Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās ideja par BMW
emblēmu uz apvidus auto šķita kaut kas tikpat neadekvāts, kā, piemēram, ja Land
Rover būtu paziņojuši par plāniem radīt BMW Z3 rodstera konkurentu. Tomēr BMW par laimi, Land Rover toreiz
piederēja bavāriešu autoražotājam, tāpēc tas nevilcinājās izmantot pārbaudītās
pilnpiedziņas sistēmas un tehnoloģijas, kā arī plaši izslavētā 5. sērijas
sedana (E39) dizainu, detaļas un komforta elementus, lai radītu savu pirmo X5. Rezultāts
bija negaidīti labs – apvidus auto ar nevainojamu, BMW zīmola cienīgu vadāmību,
kas bija kaut kas neredzēts šajā segmentā. Turklāt tas spēja pārvietoties arī
mērenos bezceļa apstākļos – un vairumam klientu neko vairāk arī nevajadzēja.

Nissan Qashqai (2006)
Nissan kļuva par pirmo autoražotāju, kas apvidus auto
konceptu izgudroja no jauna. Pircējiem bija skaidrs, ko viņi grib –
paaugstinātu sēdpozīciju, lielāku klīrensu, universāļa praktiskumu un apvidus
auto imidžu, taču viņiem nebija īpaši svarīgas šī auto bezceļa braukšanas spējas,
turklāt viņiem nebija naudas, lai maksātu par dārgām rezerves daļām un jaudīgo
motoru degvielas apetīti. Nissan to saprata pirmie, nākot klajā ar plašām
pircēju masām pieejamo Qashqai, kas kļuva par revolūciju tā dēvēto krosoveru
segmentā, it īpaši Eiropā.

BMW Concept X6 (2007)
2007. gadā daudzi vaibstījās, redzot X6 “SUV kupejas” konceptu,
taču bavāriešu autoražotājs izlēma riskēt, jo faktiski tas bija X5, tikai ar
atšķirīgu virsbūvi – un dārgāks. Risks atmaksājās ar uzviju, padarot X6 par
vienu no pirktākajiem BMW modeļiem un radot vēl vienu nišu strauji augošajā SUV
segmentā.

Bentley Bentayga (2015)
BMW aizsāktā ideja par SUV ar prestižu zīmolu lika sarosīties
arī citiem ražotājiem, radot arvien jaudīgākus un dārgākus apvidus auto.
Bentley to noveda līdz jaunam, ekstrēmam līmenim, pārtrumpojot Porsche Cayenne
Turbo ar savu Bentayga, kas nāca klajā 2015. gadā ar 600 ZS V12 motoru,
piedāvājot nebeidzamas personalizācijas un komforta opcijas tiem pircējiem, kas
ir gatavi par to maksāt. Britu zīmolam tas kļuvis par īstu zelta bedri,
piemēram pērn ASV gandrīz 40% no visiem pārdotajiem Bentley bija tieši
Bentayga.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...