Ziemas riepu izvēle - kuras riepas pirkt?
Kādas ziemas riepas izvēlēties
Ziemas riepu tipi un atšķirības zīmolos
Riepu pirkšanas padomi sadarbībā ar Atlas Riepas
Tuvojoties ziemas riepu sezonas sākumam, daudzi autovadītāji vēl nav izvēlējušies, kādas riepas pirkt. Eksistē trīs galvenie riepu tipi, taču zīmolu un cenu atšķirība izvēli padara vēl plašāku un grūtāku. Lai atvieglotu tavu dzīvi, vēlreiz atgādinām būtiskākos faktus, kas jāņem vērā, meklējot atbilstošākās riepas savam auto.
CENTRĀLEIROPAS TIPA ZIEMAS RIEPAS ir piemērotākā izvēle autobraucējiem, kuri lielākoties
izmanto pilsētas ceļus un tās šosejas, kas ziemas apstākļos tiek regulāri
tīrītas. Pateicoties vidēji mīkstajam gumijas sastāvam, šo riepu lielākie plusi
ir saķeres īpašības, vadāmība un mazāks nodilums, braucot gan pa sausu, gan slapju
asfaltu un segumu, ko klāj slapjš sniegs jeb šķīdonis.
Tas gan nenozīmē, ka ar tām nevar braukt pa sniegu vai ledu, taču šādos apstākļos tās nebūs tik efektīvas kā abi pārējie tirgū pieejamie riepu tipi – un kritiskā situācijā pāris metriem bremzēšanas ceļā var būt izšķiroša nozīme. Šīs riepas nebūtu ieteicamas autovadītājiem ar mazu stāžu un minimālu ziemas braukšanas pieredzi.
SKANDINĀVU JEB FRIKCIJAS TIPA ZIEMAS RIEPAS ir laba alternatīva radžu riepām, piemērotas
skarbiem ziemas apstākļiem. Šīs riepas raksturo mīksts gumijas sastāvs, daudz
smalkas lameles protektora blokos, nodrošinot lieliskas saķeres un bremzēšanas
īpašības uz ledus un sniegā.
Tiesa gan uz sausa ceļa, gaisa temperatūrām
pārsniedzot +4 grādu temperatūru, šīs riepas vairs nav tik efektīvas kā
Centrāleiropas tipa ziemas riepas, turklāt to mīkstais sastāvs nedaudz ietekmē
arī auto vadāmības īpašības.
Pretēji dažu skeptiķu apgalvojumiem, frikcijas tipa riepas nav jūtīgākas pret asām bedrēm, kā Centrāleiropas tipa riepas, pat ar zemāku profilu uz lielāka izmēra diskiem.
ZIEMAS RIEPAS AR RADZĒM ir labākā izvēle autobraucējiem, kuri grib justies pārliecināti jebkādos
ziemas apstākļos - sākot no piesnigušiem pagalmiem līdz pat ledainiem un
netīrītiem lauku ceļiem. Radžu riepām ir izteiktas priekšrocības uz tīra ledus
vai cieši sablīvēta sniega, piemēram krustojumos, kur var rasties
nepieciešamība straujāk nobremzēt.
Mīnusi ar ko jārēķinās - piesardzīgāk
jābremzē uz slapja asfalta un bruģa, tām
ir arī lielāks trokšņu līmenis, braucot pa asfaltu. Taču tas ir sīkums, ar ko var ļoti ātri iemācīties sadzīvot. Pieredze liecina, ka ražotās riepas parasti kalpo ilgāk
nekā mīkstās skandināvu tipa riepas, taču arī radžu riepām īsti “nepatīk”, ja
gaisa temperatūra ir plusos, kā tas bieži gadās pavasarī, kad vasaras riepu
sezona vēl nav sākusies, bet dienas jau kļuvušas ievērojami siltākas. Radzes pamazām krīt ārā un nākamajā ziemā to skaits jau būs mazāks, nekā pirms gada.
Cik liela nozīme ir riepas ražotājām (zīmolam)?
Lai labāk izprastu kas labs un kas slikts, riepu piedāvājums jādala 3 līmeņos –
1) pasaules labāko riepu ražotāju riepas
– Continental, Goodyear, Bridgestone, Michelin, Nokian;
2) vidējais segments
jeb premium riepu ražotāju meitas uzņēmumi – Continental tie ir General Tire,
Uniroyal, Barum, Gislaved u.c., Goodyear tie ir Fulda, Sava, Debica,
Bridgestone tie ir Firestone, Dayton u.tml.
3) ekonomiskais segments jeb Āzijas izstrādājumi, kas tīri labi ir iemanījušies “nokopēt” pasaules labākos riepu protektorus un radīt šo to no jauna.
Jānis Purvītis, riepu tirdzniecības centra "Atlas Riepas" eksperts norāda - ja pirmo 2 plauktu piedāvājumu var pilnīgi droši izvēlēties jebkurš autobraucējs vai autoparka īpašnieks, tad ar trešo plauktu jābūt piesardzīgiem.
Lai gan cena Ķīnā ražotajām riepām, it īpaši izmēros R17 un vairāk, ir vilinoša, jārēķinās ar vairākām “blaknēm”. Pirmkārt, drošība. Ieskatoties neatkarīgo riepu testu rezultātos, var redzēt, ka beigu galā ir tieši Āzijas izstrādājumi. Un atšķirība nav niansēs. Ja pirmās vietas ieguvējs ārkārtas bremzēšanas testā uz slapja asfalta no 80 km/h spēj nobremzēt 35.1 m, tad pēdējās vietas ieguvējs – 50.2 m!! Tā ir 15.1 m starpība, kas jau var būt dzīvības jautājums!
Savukārt TOP 20 riepu modeļu bremzēšanas ceļš pārsvarā atšķiras vien 1 metra robežās. Nākamie aspekti – Āzijā ražotās riepas bieži vien ir smagākas un ar robustāku protektoru, kas palielinās degvielas patēriņu un rites troksni. Tas gan nav izšķirošs faktors, ja runa ir par savu vai tuvinieku dzīvību un veselību, un, protams, labāk ir braukt ar jaunām Āzijas riepām nevis nolietotām premium riepām.
Jāņem gan vērā, ka pat vislabākā pasaules riepa neglābs no
sekām nepamatotiem, pārgalvīgiem manevriem gadījumos, kad to atļauties nevar. Ceļa
apstākļus vajag izvērtēt vienmēr!
Ja tev ir jautājumi par riepu izvēli, lūdzu raksti mums uz info@whatcar.lv
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...