Viena diena Lielbritānijas eksotisko auto pārvadātāju dzīvē
Autopārvadātāja pieredze
Ģimenes uzņēmums jau 12 gadu
Pasaulē dārgākie superauto

Lūiss Grimšāvs ir guvis labu
mācību, ka tam, kurš nogādā automašīnu galapunktā,
vajadzētu būt arī personai, kura ar to uzbrauc uz autopārvadātāja.
“Tas bija Subaru Impreza rallija
auto. Tiklīdz es atlaidu pēdējo stiprinājuma saiti no riteņiem, tā auto sāka
ripot atpakaļ,” viņš saka. “Instinktīvi es satvēru riteni, bet, to darot, divi
no maniem pirkstiem iestrēga starp disku un suportu. Brīdī, kad ritenis
pagriezās, es gandrīz paliktu praktiski bez abiem pirkstiem. Tur bija daudz
asiņu.”
Ņemot vērā to, ka Lūiss nebija
atbildīgs par auto uzkraušanu, viņš nezināja, ka, izslēdzot motoru, Subaru
hidrauliskā rokasbremze nefunkcionēs. Mehāniķis, kurš pārraudzīja uzkraušanas
procesu uzstāja, ka labāk auto neatstāt pārnesumā, lai izvairītos no zobratu
nodilšanas, automašīnai pārvešanas laikā šūpojoties turp un atpakaļ. Aizvedot
Subaru līdz galapunktam un atvienojot to no stiprinājumiem, auto vienkārši
noripoja no rampas.
Šodien, septiņus gadus pēc
liktenīgās piegādes, ir pat grūti pateikt, ka Lūisa pirksti reiz bijuši smagi
traumēti. Tomēr šī rēta ir palikusi kā baiss atgādinājums par to, ka vairākus
miljonus vērto automašīnu stāvoklis nav vienīgais, par ko šajā ģimenes biznesā
jāsatraucas.
Satieku Lūisu kādā darba dienas
rītā viņa ģimenes kravas automašīnu kompleksā Breklijā, dažu kilometru attālumā
no Silverstonas. Šeit atrodas arī viņa tēvs Pols, kurš pirms 12 gadiem
nodibināja Paul Grimshaw Vehicle Movements uzņēmumu. Viņam līdzās ir arī
kompānijā visilgāk strādājošais šoferis Stīvs.
Pols un Stīvs ir aizņemti ar
vienu no kompānijas Volvo virsbūves pulēšanu. Šodien tam uzticēts uzdevums
vilkt Rolfo Auriga Deluxe puspiekabi, kurā ir vieta sešiem auto. Iekšpusē
atrodas klienta McLaren Senna un 675LT, kā arī Porsche 911 GT2. Visi trīs tika
uzdzīti uz klāja vakardien no noliktavas Ņūforestā. Pēc dažām minūtēm Stīvs un
es sēdīsimies Volvo, lai vestu šos superauto uz Silverstonu, kur Club GT Events
rīko trases dienu. Šī kompānija ir kā radīta tiem, kuriem ir laiks un nauda,
lai izmēģinātu sava superauto spējas Eiropas labākajās sacīkšu trasēs un
aizraujošākajos ceļu maršrutos.
“Es
mīlu kravas mašīnas,” priecīgi iesaucas Pols. “Nākamnedēļ es saņemšu jaunāko
kompānijas autoparka papildinājumu – jaunās paaudzes Scania S650 V8. Nespēju
sagaidīt!”
Lūiss
ir bijis tuvu pirkstu zaudēšanai, taču Pols divreiz bijis tuvu tam, lai zaudētu
savu dzīvību. Viņam ir bijušas divas nopietnas lēkmes, kas radušās stresa dēļ.
Ir skaidrs, ka 12 gadu laikā nodibināt veiksmīgu auto transporta biznesu nav
nekāda atpūta.
“Tas ir nogurdinoši,” atklāj
Pols. “Katra šāda Volvo kravas automašīna maksā aptuveni
350 000 eiro un tām ir sevi jāatpelna. Šobrīd mums ir divi kravas
pārvadātāji Zviedrijā, divi Ukrainā, viens atgriežas no Ženēvas un vēl viens
ved divas Mercedes F1 formulas no Vācijas.
Nedēļu pirms mūsu vizītes kompānija nogādāja deviņas Mercedes F1 formulas uz Silverstonas trasi,
sudrabotajai komandai atklājot savu sacīkšu sezonu. Nesen daži Porsche tika
nogādāti uz Arktiku, bet pāris Audi uz Kijevu TV reklāmas projektam.
Pārvadātājam nākas bieži doties
uz Maranello, lai uz Anglijas dīlercentiem nogādātu jaunos Ferrari. Citā laikā
tiek vestas automašīnas no izsolēm un izstādēm, kā arī ir jānogādā individuāliem
klientiem viņu superauto līdz trasēm un pasākumiem, kādus rīko, piemēram,
iepriekšminētais GT Club Events.
Vienā no nesenajiem kontraktiem kompānija transportēja Ferrari F50 GT, Porsche 911 RSR un vienā eksemplārā pieejamo Ferrari F12 TRS. Situācijās, kad superauto ir ne tikai ļoti dārgs, bet arī neaizstājams, risks ir ļoti augsts abām iesaistītajām pusēm.
“Nesen mums
bija jātransportē četras F1 formulas uz Mercedes testu braucieniem
Eiropā,” stāsta Pols. “Šādās situācijās mēs izmantojam divus kravas auto, bet
Mercedes vēlējās, lai katra formula tiktu vesta atsevišķi, izvēloties
atšķirīgus Lamanša šauruma šķērsošanas punktus. Tas gadījumam, ja kāds no
prāmjiem nogrimst.
Neticami, bet
Pols nevar nosaukt, cik kravas pārvadātāju viņam pieder, jo daļa no tiem tiek
iznomāti citām kompānijām. Kas attiecas uz paša pārvaldīto autoparku, tur gan
viss ir skaidrs.
Šeit atrodas trīs slēgtie Rolfo treileri
ar pagarināmo jumtu, kā arī trīs treileri ar pagarināmu platformu gadījumā, ja
nepieciešams vest garus auto.
“Tāpat mums ir arī divi sacīkšu
treileri ar kravas liftu, piemēram, šodien izmantotais Rolfo De Luxe. Tie īpaši
noder, ja auto ir garš un tam pastāv risks “uzsēsties”. Šādus izmanto arī Aston
Martin, lai augšējā daļā novietotu divus Vulcan, bet apakšā glabā visu
sacīkstēm nepieciešamo inventāru.
Pēc neilgā brauciena uz Silverstonu, mēs vērojam kā Lūisa divdesmit gadīgais brālis Dans atver piekabes sānus un aizmuguri dārgās kravas apskatei. Es Lūisam jautāju – kāds ir noslēpums, lai superauto varētu nodzīt no treilera, nesabojājot to.
“Galvenais ir atrast veidu, kā
katrai automašīnai var elektriski nolocīt spoguļus vai pacelt klīrensu. Piemēram,
McLaren šīs funkcijas mēdz iekļaut stūres kollonā. Tāpat ir jāpierod pie katra
superauto sajūga darbības. Testarossa sajūgs ir ļoti smags, turpretīm no
oglekļa materiāla veidotais 360 Challenge Stradale sajūgs ir praktiski
nelietojams, kamēr nav sasniedzis pareizo darba temperatūru. Todien lija
lietus. Es nospiedu akseleratora pedāli un atlaidu sajūgu, lai lēni nobrauktu
no rampas – motora apgriezieni sāka lēkāt un automašīnas aizmugure nedaudz
izslīdēja. Tas bija baisi!”
Diemžēl viens no brāļiem šeit nav. Būdams astoņpadsmit gadus vecs, Lee pirms desmit gadiem gāja bojā autoavārijā. Gluži kā Dans un Lūiss, arī viņš mīlēja motokrosu. Kompānijas logotipā tagad ir redzams viņa sacīkšu numurs – 24. “Tas mums atgādina, ka bizness ir svarīgs, taču ģimene vienmēr ir pirmajā vietā,” saka Pols.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...