Lexus RX pirmais tests
Izmantota uzlabota Lexus GA-K platforma
Trīs veidu elektrificētās piedziņas
RX 450h+ cena - sākot no 83 800 eiro

KAS TAS IR?
Lexus RX SUV ir savs stabils klientu loks un noiets, un šķiet, ka “par 95% jaunā” versija, kas būs pieejama 2023. gada sākumā, pārņems stafetes kociņu, turpinot līdzīgā garā.
Ja atceraties, pēc NX prezentācijas mēs pērn rakstījām, ka tas ieguvis atlētiskākas proporcijas, un tādā pašā virzienā tagad ir evolucionējis jaunais RX. Stājai kļūstot vizuāli platākai, tas izskatās sportiskāk, pat agresīvāk, taču galvenais – gadiem koptā Lexus dizaina valoda šķiet sasniegusi pilnīgu briedumu, auto veidolā ienesot harmoniskākas proporcijas.
Jaunās paaudzes automobilis ir balstīts uz uzlabotas Lexus GA-K platformas, uz kuras radīts arī mazākais NX, un, būdams 4,89 metrus garš, saglabā priekšteča gabarītus. Tiesa, priekšā un aizmugurē ir palielināta šķērsbāze (+15 mm), bet attālums starp asīm pagarināts par 60 mm, kas palielina salona telpu.
Pastiprinot šasijas aizmugurējo daļu, ir palielināta noturība pret vērpi, un, tāpat kā NX, jaunajai paaudzei priekšā ir Makfērsona statņi, bet aizmugurē izmantota jauna daudzsviru sistēma, turklāt RX tehniskajā arsenālā parādījusies visu riteņu stūrēšanas sistēma.
Jaunais RX ir pieejams trīs versijās: katra no tām ir elektrificēta, tomēr rezultāts ir visai atšķirīgs. Visvienkāršāk ir ar RX 350h. Tam ir 2,5 litru benzīna dzinējs, kas savienots ar Toyota/ Lexus uzticamo hibrīda sistēmu. Tajā, izmantojot planetāro pārvadu, iekšdedzes dzinējs ir savienots ar diviem elektromotoriem tā, lai dzinējs un viens piedziņas elektromotors var strādāt ar jebkādu ātrumu, ko nosaka elektronika, neatkarīgi no riteņu griešanās ātruma (sarežģīti izskaidrot, līdz redzat sistēmas modeli).
Šajā izpildījumā benzīna dzinējs attīsta 190 ZS, priekšējais elektromotors ģenerē 134 kW (182 ZS), taču automobilim ir vēl viens aizmugurē uzstādīts elektromotors, kura jauda ir 40 kW (54 ZS). Šī hibrīdsistēma izmanto niķeļa metāla hidrīda akumulatoru (NiMH), par kura ietilpību informācija nav pieejama. Sistēmas kopējā maksimālā jauda ir 250 ZS, un tās konkurenti parasti ir relatīvi maza darba tilpuma dīzeļi.
Nākamais ir RX 450h+ uzlādējamais hibrīds, klāsta centrālais piedāvājums, kura 2,5 litru dzinējs attīsta 185 ZS; tas ir aprīkots ar to pašu 134 kW priekšējo un 40 kW aizmugurējo elektromotoru. Taču tam ir 18,1 kWh litija akumulators (kā arī NiHM akumulators), līdz ar to kopējā jauda ir 309 ZS, turklāt tas spēj nobraukt 65 km tikai elektriskajā režīmā. Šādā mašīnā vadītājs var izvēlēties hibrīda vai elektrisko režīmu, un borta lādētājs ļauj pieņemt 6,6 kW jaudu, kas nodrošina akumulatora uzlādi 2 stundās 45 minūtēs.
Kad lielais litija akumulators ir tukšs, mašīna pāriet parasta hibrīda režīmā un darbojas tieši tāpat kā RX 350h. Mūsu īsās saskarsmes laikā mums radās iespaids, ka tas solīto elektrisko attālumu tik tiešām pieveiks. Tiesa, mēs braucām karstā laikā. Vai vēl sekojat?
KĀ TAS BRAUC?
Tad es turpināšu par
automobili “pašiem prasīgākajiem benzīngalvām”, RX 500h. Tajā apvienots
2,4 litru turbodzinējs (272 ZS), kas tieši savienots ar vienu
elektromotoru (vēl 64 kW jeb 87 ZS), kurš izvietots tur, kur citkārt
būtu spararats (tos saslēdz viens sajūgs), un sešu pakāpju
automātisko pārnesumkārbu. Aizmugurējā asī iebūvēts 76 kW (103 ZS) elektromotors.
Kopā šis komplekss attīsta
371 ZS un 551 Nm.
Tas viss nozīmē, ka RX var braukt ar 1,2 l/ 100 km (uzlādējamais hibrīds) vai 8,3 l/ 100 km (RX 500) patēriņu. Paldies debesīm, ka mums nav paredzēts RX 350 ar parastu iekšdedzes dzinēju, jo es jau esmu šķērsojis šā izmēģinājuma brauciena mediānu. RX pārējā daļa visos variantos ir līdzīga.
Interjers ir labs. Solīda gaisotne, daudz vietas aizmugurē un bagāžniekā; “mazāk ornamentācijas, vairāk tekstūras un izjūtas”, runājot Lexus bosu vārdiem, kas nozīmē, ka izvēlētie materiāli ir patīkami, viss šķiet pamatīgi salikts un visu veidu pogas veidotas ar apdomu. Tam visam klāt nāk moderns 14 collu skārienekrāns, bet pat Toyota atzīst, ka īstais ceļš uz priekšu ir telefona integrācija.
Tāpat kā vēl gluži
svaigajam NX, arī jaunā RX multivides sistēmā ir integrēta balss komandu
sistēma, ko pamodina ar “Hei, Lexus”, projekcijas
ekrāns, bet no drošības aprīkojuma – līdzās tradicionāli plašam aktīvo
un pasīvo sistēmu klāstam – vērts
pieminēt aklo zonu
monitoru, kas īslaicīgi neļaus atvērt durvis, kad garām brauc citi
satiksmes dalībnieki.
Neraugoties uz atšķirībām motorizācijā, veidā, kā dažādās versijas brauc, ir novērojama pozitīva konsekvence. Stūrēšana ir plūdena, un gaita ir savākta. Izsmalcinātība ir tiešām augstā līmenī, salonā ienākot vien minimālam gaisa plūsmas un ceļa troksnim.
Paātrinājuma laikā 350h un 450h dzirdami dūc, jo Toyota hibrīdsistēma liek tiem uzņemt un turēt augstus apgriezienus.
Salīdzinājumā 500h ar tā gludi strādājošo divsajūgu automātu skan patīkamāk un ir mazliet atsaucīgāks, taču ne īpaši straujāks par uzlādējamo hibrīdu (0–100 km/h 6,2 s pret 6,5 s). Lai arī jaudīgākajam modelim ir adaptīvā amortizācija, kuras uzdevums ir kontrolēt virsbūves svārstības, auto ne tuvu nav tik iesaistošs vai dusmīgs kā, teiksim, Jaguar F-Pace SVR. Tas ir vien veids, kā sadedzināt vairāk degvielas un maksāt augstākas nodevas kā gadījumā ar uzlādējamo hibrīdu.
VAI TO IR VĒRTS PIRKT?
Ja meklējat braukšanas prieku – bet, ja godīgi, diez vai tā ir – īstā izvēle būs 350h, jo tas ir vienīgais, kura pašmasas rādītājs sākas ar “1”. Ar aptuveni 130 kg mazāku svaru salīdzinājumā ar 450h+ un 500h (abi ap 2100 kg) tas ir nedaudz izveicīgāks un atsaucīgāks, kaut patiesībā šīs lietas ir relatīvas. Braucienā tas drīzāk ir stabils un nosvērts, nevis dinamisks.
350h cena vēl nav zināma, taču provizoriskais cenrādis informē, ka RX 450h+ atkarībā no izpildījuma maksās 83 800 vai 88 800 eiro, savukārt RX 500h paredzamā cena F Sport+ izpildījumā būs 92 600 eiro. Es gan nezinu, vai šiem cipariem ir izšķirīga nozīme: īpašnieku pieredze ar mašīnām un dīleriem lielākoties ir piecu zvaigžņu līmenī, pašam auto gandrīz vai atkāpjoties otrajā plānā, un es nedomāju, ka šajā piegājienā tas mainīsies neatkarīgi no piedziņas versijas.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...