Porsche 911 Dakar pirmais brauciens
Īpaša Porsche 911 versija
480 ZS un pilnpiedziņa
Saražots viens 2500 eksemplāros
Kas ir jaunais Porsche 911 Dakar? Pajautāt ir tikpat vienkārši, cik sarežģīti atbildēt, jo šis automobilis apvieno ļoti dažādas lietas. Žurnālists no patērētāju padomu izdevuma varētu to nodēvēt par pārdomātu investīciju, jo sērijas apjoms ir vien 2500 eksemplāru.
Bezceļa braukšanas izdevuma autors varētu spriest, kas tas reprezentē jēdzīgu pavērsienu sen izsmeltajā SUV tēmā, savukārt inženieru žurnāla korespondents varētu brīnīties, cik izturīga ir tik augstu pacelta 911 balstiekārta, kad tas ar gāzi grīdā joņo pa smiltīm.
Taču visvairāk spriedumu nāks no parastiem garāmbraucējiem, kuri, iespējams, nezinās, ka Roughroads livreja ir veltījums Džekija Iksa uzvarai 1984. gada Parīzes–Dakaras rallijā, kur viņš piedalījās ar pirmo pilnpiedziņas 911, ko piedevām nesauca 911, bet 953 (tāpēc tādi cipari uz Dakar sāniem).
Visvienkāršākais veids, kā uztvert 911 Dakar, ir domāt par to kā par 911 Carrera 4 GTS ar ļoti daudziem uzlabojumiem. Uzlabojumi attiecas arī uz cenu – ja Carrera 4 GTS maksā 168 000 eiro, tad par 911 Dakar prasa 258 000 eiro, kas ir tikai 8600 mazāk nekā par 911 GT3 RS. Tas šķiet padaudz par iespēju pazīmēties ar stilīgu veltījumu pagātnes slavai, kura faktiskās iespējas īpašnieks, visticamāk, nekad neizmantos.
Taču, ja nu kaut ko nevar apgalvot, tad to, ka Dakar ir “dūmi un spoguļi”, kosmētisks nieks bez mēģinājuma sasaistīt izskatu un saturu. Tieši otrādi, automobilis spēj daudz, turklāt īpašās spējas izpaužas ne vien veiktspējā, bet arī īpašos piederumos – Porsche ir gatavi jums pārdot smilšu sliedes, degvielas kannas, ūdens traukus un pat uz jumta uzslienamu telti.
Atgriežoties pie tehniskās puses, 911 Dakar virsbūve, dzinējs un transmisija nāk no standarta Carrera 4 GTS, un vienīgā pārnesumkārbas opcija ir divsajūgu automāts.
Vizuāli pamanāmākās izmaiņas ir par 50 milimetriem palielināts klīrenss, ko, kad esat izsēdušies kaut kur tuksnesī un sapratuši, ka vajag vairāk, var palielināt par vēl 30 mm. Tālāk – riepas. Kā saprotat, bezceļa riepas un sporta auto parasti ir divas nesavienojamas lietas, tālab Porsche vērsās pie Pirelli, lai itāliešu speciālisti izstrādā modeli, kas atbilst īpašām prasībām. Jaunajām riepām ir dubults karkass, un tās ir tik pārduršanas drošas, ka pat pēc vairākām dienām īpaši akmeņainā tuksnesī Porsche nācās nomainīt vien divas, turklāt nevis tāpēc, ka būtu pārdurtas, bet tāpēc, ka bija sagriezti borti.
Pirelli Scorpion riepām ir augsti borti, tāpēc Porsche lēma gan priekšā, gan aizmugurē samazināt disku izmēru par vienu collu. Rezultātā Dakar nebija iespējams izmantot GTS bremzes un nevar uzstādīt pēc izvēles pieejamos oglekļa keramikas bremžu diskus. Tā vietā mašīnai ir bremžu diski no Carrera S, taču Dakar maksimālā ātruma limits tieši riepu dēļ ir 240 km/h, un ar Carrera bremzēm vajadzētu pilnībā pietikt.
Lai iegrožotu sānslīdes bezceļā vai otrādi – tās padarītu vēl efektīgākas, mašīnai ir divi jauni braukšanas režīmi. Off-Road sadala griezes momentu gandrīz 50:50 attiecībā, lai gan faktiskā pārdale paliek dinamiska un pielāgojas braukšanas situācijai, turpretī Rallye lielāko daļu griezes pievada aizmugurējiem riteņiem. Porsche arī krietni pavandījās pa 911. saimes detaļu kasti, lūkojot, ko Dakar vajadzībām varētu piemērot no citiem modeļiem.
Tā no 911 GT3 ir nācis oglekļa šķiedras pārsegs, dzinēja stiprinājumi, vieglais akumulators un plānie stikli. Savukārt aktīvie šķērsstabilizatori no opcijas ir padarīti par bāzes aprīkojumu, un tas pats noticis ar aizmugurējo riteņu stūrēšanu. Pie lietām, ko ne par kādu naudu nedabūsiet nevienā citā 911, pieder pilnīga virsbūves apakšdaļas aizsardzība, unikāls aizmugurējais spārns, kā arī pārveidota dzēšana – lai uzlabotu uzbraukšanas leņķi, mašīnai ir likvidēts centrālais radiators. Bet kāds šis auto ir darbībā?
Ņemot vērā bezceļa lomu un jauno riepu stingros bortus, Porsche ir uzstādījis divreiz mīkstākas atsperes, taču, kad virzījāmies uz dienvidiem caur Maroku līdz pat Alžīrijas robežai, kur mums pretī pacēlās plašas kāpu grēdas, mašīna nešķita īpaši mīksta. Lai arī ne nekomfortabli cieta, auto gaita ir stingra, un interesanti, ka speciālās riepas nešķiet īpaši skaļākas par ziemas.
Citiem vārdiem – tas ir tas, ko jūs sagaidītu no Carrera 4 GTS ar sporta sēdekļiem. Porsche arīdzan pamatoti lepojas ar modeļa zemo pašmasu: neraugoties uz papildu svaru, ko dod aizmugurējo riteņu stūrēšanas sistēma, aktīvie šķērsstabilizatori, pacēlāja sistēma, smagās riepas un citi ekstraelementi, Dakar sver vien 10 kg vairāk par GTS. Katrā ziņā auto šķiet gana labs, lai, traucoties pa šoseju, vienkārši rautu uz vienu pusi iekšā tuksnesī.
Uz mirkli smadzenes pārstāj kalkulēt notiekošo, taču jau pēc dažām sekundēm jūs saprotat, ka spēsiet izbaudīt braukšanu bezceļa apstākļos kā vēl nekad agrāk un kā ne ar vienu citu sērijveida automobili. Esot uz grants, virsbūve nav jāpaceļ. Akmeņi rada briesmīgu troksni, atsitoties pret aizsargiem, kurus var redzēt (spārni un sliekšņi), un tiem, ko nevar redzēt (zem auto). Ja vien muļķīgi nesēžat citas Dakar astē, provocējot sevis bombardēšanu ar akmeņiem, nekāds kaitējums, šķiet, netiek nodarīts.
Tas, ko jūs varat darīt Rallye režīmā, ir palaist savā vaļā aizmugurējos riteņus, un izmantojot 480 ZS, taisīt tik ekstravagantas sānslīdes, cik vien vēlaties. Esot vadītāja sēdeklī, ir sajūta, ka stūres mehānisms un programmatūra zina, kurā brīdī jūsu prieki sāk jūs apdraudēt, un padod papildu griezes momentu priekšējiem riteņiem, lai jūs brauktu taisni vai – vismaz taisnāk. Tas pats notiek Off-Road režīmā, taču pieļaujamās sānslīdes slieksnis ir zemāks, jo šā režīma izvēle paredz, ka vēlaties kaut kur nokļūt, ne tikai frēzēt sāniski. Tiktāl viss labi. Taču tad jūs savā priekšā ieraugāt smilšu kalnu, un šis 911 atkal kļūst par kaut ko citu.
Padomājiet par to, kas ir jūsu rīcībā: daudzi bezceļnieki sver pustonnu vai pat pilnu tonnu vairāk. Superzems smaguma centrs, salīdzinot ar jebko citu, un jaudas un masas attiecība, ko grūti iedomāties pat sacīkšu tehnikā. Viss, ko tas prasa no jums, ir cieša apņēmība. Te vairāk nekā jebkurā citā vidē galvenais ir turpināt kustību un neapstāties. Tāpēc nekautrējieties.
Nevajag nedroši mērķēt uz to kalnu, uz kura smiltis nemitīgi kustas, bet uzņemt iespējami lielu ātrumu un ticēt, ka mašīna iekaros smilšu sienu. Izvēlieties manuālo režīmu, turiet akseleratora pedāli nospiestu, pat ja tas nozīmē,
ka sešcilindru turbomotors mežonīgi sitas pret apgriezienu ierobežotāju, un ļaujiet tam strādāt, kamēr smiltis lido uz visām pusēm. Ja jums jāšķērso kāpa (ko tipiski SUV dara ar lielu piesardzību, baidoties noripot lejā, pa ceļam pārvēršoties lūznī), vienkārši dariet to. Jūsu nervi uzdos krietni, krietni pirms Dakar sasniegs apgāšanās punktu. Trūkumi? Ir grūti redzēt tālumā, jo jūs sēžat daudz tuvāk zemei, pareizāk – smiltīm. Bet tas arī viss.
Žēl, ka ārpus Āfrikas un Tuvajiem Austrumiem gandrīz neviens Dakar netiks izmantots tā, kā to iecerējuši automobiļa radītāji. Jāatzīst, ka sākotnēji to uzskatīju par frivolu rotaļlietu. Bet tad es aizdomājos. Es iedomājos Dakar tumšā, atturīgā krāsā bez īpašās livrejas, ar vasaras vai ziemas riepām (Pirelli ir izstrādājis arī tādas), nevis bezceļa, kam vairumā apstākļu trūkumu ir vairāk nekā priekšrocību. Es iedomājos par cilvēkiem, kuriem sniegs vai dubļi slīpās vietās mēdz nogriezt ceļu uz mājām, un par tiem, kas labprāt nododas ziemas sporta veidiem.
Raugoties šādi, 911 Dakar parādās pavisam citā gaismā – kā visu laiku vispusīgākā 911 versija un kā pasaulē lietojamākais sporta auto. 911 īpašnieka dzīvē tas ienes pilnīgi jaunu dimensiju. Tikai pretēji šķietamajam tam nav nekādas saistības ar smiltīm, granti vai Dakaras ralliju.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...