Citroën C4 X pirmais brauciens
Fāstbeka, sedana un krosovera apvienojums
Pieejams arī dīzeļa versijā
Piecu gadu garantija bez nobraukuma ierobežojuma
KAS TAS IR?
Citroën C4 X ir divus gadus agrāk debitējušā kupejas–krosovera C4 pagarināta versija. Nemainot riteņu bāzi un galvenos tehniskos parametrus, Citroën izstiepis automašīnas aizmuguri, kā rezultātā X kļuvis ne vien 24 cm garāks par oriģinālu, bet faktiski transformējies pavisam cita tipa automobilī.
Citroën uzskata C4 X par fāstbeka, sedana un krosovera apvienojumu, tā sekojot salīdzinoši nesen iznākušā Peugeot 408 piemēram. Tomēr franču lauvas produkts, kura plašāks apskats arī atrodams šajā What Car? izdevumā, ir zemāks, platāks un garāks, kamdēļ attāli līdzinās paaugstinātam itāliešu superauto. Citroen C4 X aprises 3/4 skatā no aizmugures drīzāk liek atminēties Mercedes-Benz GLC ārēji līdzīgus ražojumus.
Vēl viena atšķirības zīme ir bagāžnieka vāks, kas pēc sedanos ierastā principa veras atsevišķi, nevis kopā ar stiklu. Aiz prāvā vāka paveras dziļš bunkurs, kura ietilpība pārsniedz 500 litru iepretim “mazā” C4 modeļa 380 litriem. Pagarinātajam modelim izveidota arī oriģināla aizmugurējā optika, bet krāsu gamma – acīmredzot atbilstīgi iecerētajam modeļa statusam – ieturēta piesardzīgākos toņos nekā C4.
Citroën C4 X ir pirmais zīmola modelis, kura tēls tapis pašreizējā dizaina direktora Pjēra Leklerka vadībā, tomēr grūti spriest, par kādām tektoniskām pārbīdēm “dubultševrona” ainavā šis modelis varētu vēstīt, sevišķi, ņemot vērā, ka Leklerks amatā stājās jau 2018. gada nogalē. Citroën C4 X tiek ražots Stellantis koncerna rūpnīcā Spānijā.
Citroën C4 X ir viens no nedaudzajiem Emanuēla Makrona pavalstnieku izgudrotajiem vieglajiem automobiļiem, kas joprojām pieejams ne tikai ar benzīna, bet arī dīzeļa dzinēju. Šajā ziņā Latvijai un Baltijas valstu tirgum ir negaidīti paveicies, jo vairumā Rietumeiropas valstu jaunais Citroën pieejams tikai elektrisks. Ekonomiskā un žirgtā 1,5 HDi dzinēja alternatīva, turklāt sazobē ar ērtu astoņātrumu “automātu” noliek Citroën C4 X privileģētā pozīcijā pret jauno Peugeot 408, kam pieejams tikai 1,2 litru benzīna dzinējs. Tiesa, Citroën nav un nez vai arī būs Peugeot ieviestais uzlādējamais hibrīds, taču cenas dēļ tas diez vai kādu sevišķi sarūgtinās. Dīzelis ir 1500 eiro dārgāks par tikpat jaudīgo, taču mazāko benzīna turbo, un tā ir pieticīga maksa par vēl vienu cilindru, lielāku darba tilpumu un vēl lielāku griezes momentu.
Citroën C4 X kabīne pilnībā atkārto C4 arhitektūru – ar visiem tās plusiem, mīnusiem un dīvainībām. Mērskalu panelis sarucis līdz rudimentārai “pastkartei”, un tā rādījumus augstākajās komplektācijās dublē vecmodīgs, atlokāms plastmasas projekcijas displejs.
Par brašajiem 90. gadiem atgādina pogas paneļa kreisajā pusē, turpretim viduskonsole ir moderna un ērti sasniedzama. Centrālais ekrāns prasa zināmu pierašanu, taču galvenās izvēlnes ir ātri pieejamas, un ar vienu tiešās piekļuves šķirtni novērsta apkaunojošā noņemšanās, lai vienkārši samazinātu paneļa apgaismojumu. Apple Car Play “lido” pa gaisu, un platekrāna ekrānam var izvēlēties dažādas krāsu gammas.
Jau oriģinālā C4 iznākšanas brīdī kvēli sveicām atsevišķa “klimata” bloka atgriešanos ar tik rūpīgiem un patīkami lietojamiem kloķīšiem, kādu nu vairs nav pat vācu automašīnās, un šis risinājums, protams, pārgājis arī uz C4 X. Sēdekļi ir diezgan plakani, tomēr samērā ērti, bet garāka auguma cilvēkiem joprojām būs grūti ieņemt ideālu sēdpozīciju, jo stūresrats nav izvelkams pietiekami tālu.
Jaunākajos Citroën modeļos iekoptais paneļa lakonisms ir laikmetīgs un saprotams, tomēr kombinācijā ar stūresratu no aizvakardienas un visai trūcīgu funkciju lietojumu neglābjami piekāpjas i-Toggle koncepcijai, kas tik spoži realizēta radniecīgos Peugeot. Pagarinātais C4 mantojis arī trīsstāvu cimdu kastīti ar atvilktni planšetei un turētāju tai, taču arī trīs gadus pēc C4 pirmizrādes grūti iztēloties šā plastmasas sekretera praktisko lietojumu dzīvē.
KĀ TAS BRAUC?
Tīras sagadīšanās vai mārketinga apsvērumu dēļ pirmie mūsu tirgū nonākušie Citroën C4 X bija aprīkoti ar dīzeļdzinējiem, kas sagādāja patīkamu atkalredzēšanās prieku ar mazāko HDi saimes pārstāvi.
Aukstā starta sadrebināts, agregāts drīz vien iegulst moderna dīzeļa uzmundrinoši rāmajā murrājienā, ko salonā praktiski nedzird. Lai arī tehniski C4 un C4 X ir identiski, ārējie izmēri, izsvarojums un lielāki riteņi piešķir fāstbekam savu raksturu.
Amortizācijas un stūres iekārtas iestatījumi liek manīt, ka Citroën vēlējies piešķirt lielajam C4 plūdenāku, rimtāku gaitu un iespēju robežās kādu kripatu premium sajūtu. Braukšana ar C4 X savā ziņā vairāk līdzinās pieredzei ar lielo Citroen C5 X nekā vienkārši pagarinātu C4, un, ņemot vērā modeļa misiju, tas ir labi.
Tāpat kā vairākos citos Citroën krosoveros, arī C4 X pasažieri var baudīt Advanced Comfort amortizatoru darbību. Ar īpašām hidrauliskām atdurēm amortizatoros Citroën izdevies radīt pneimostatņiem līdzīgu plūdenuma efektu. Tas darbojas uz visu veidu segumiem, ieskaitot ne sevišķi līdzenus grantsceļus. Atduru Ahilleja papēdis ir negaidīti iekritieni asās, pat ne sevišķi dziļās bedrēs, ko reizēm pavada ass sitiens.
Līdzās “īstiem” krosoveriem C4 X šķiet zems, un šī īpašība pozitīvi ietekmē aerodinamiku un attiecīgi arī degvielas patēriņu. Gadu desmitiem pārbaudītie un pēdējās desmitgades perturbācijās nedaudz piemirstie PSA dīzeļu diētas rekordi jaunajā Citroën atgriežas pilnā krāšņumā. 4,9 litri uz 100 km mājaslapā var izraisīt neticīgu smaidu, taču pamēģiniet paši, un redzēsiet, ka HDi reputācija nav no Briseles birokrātu pirksta izzīsta.
Žēl, ka degvielas tvertne ir franciski neliela, – tikai 50 litru, tāpēc 1000 km ar vienu uzpildi borta datorā jaunam un neiebrauktam C4 X ir grūti sasniedzams rādījums. Bet pēc pirmajiem 15 000 km un divām eļļas maiņām – kas zina… Piecu gadu garantija bez nobraukuma ierobežojuma vilināt vilina parādīt C4 X uzrauto bagāžnieka asti Algarvei Portugālē.
VAI TO IR VĒRTS PIRKT?
Citroën starpresoru modeļi pilna cikla izmaksu un atlikušās vērtības tabulām kvalificējas ar vājākām sekmēm nekā klasiskā formāta modeļi, piemēram, vieglāk uztveramais un pērn modernizētais Citroën C5 Aircross. Bet C4 X ir izgatavots no klasi zemāka modeļa, līdz ar to lētāks par jebkuru piecinieku. Pat vislabākajā komplektācijā Shine Pack krosovers maksā 31,5– 32 tūkstošus eiro, un no papildaprīkojuma C4 X var izvēlēties caurspīdīgu jumtu (1050 EUR), ādas salonu (līdz 1005 EUR), Citroën skaņas sistēmu (450 EUR), 360 grādu kameru (450 EUR) un īpašu krāsu par 660 eiro.
Viss cits, ieskaitot Alcantara sēdekļu apdari un 18” diskus, jau iekļauts Shine Pack komplektācijā. Ņemot vērā, ka Citroën C4 pagaidām nav pārāk biežs viesis uz mūsu ceļiem, būtu naivi prognozēt C4 X grandiozus panākumus. Taču izmēra, cenas un dzinēja kombinācija pašreizējos izvēles apstākļos šķiet vismaz interesanta.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...