Rīgas Motormuzejā tiks izstādīta “Rozā cūka” un citi unikāli vēsturiski “Porsche” modeļi
Izstāde “Sapņu vadīti. “Porsche” un Anatola Lapiņa stāsts: latvietis, kurš lika cūkām lidot” tiek organizēta par godu zīmola 75 gadu jubilejai, vienlaikus tā ir arī veltījums rīdziniekam Anatolam Kārlim Lapiņam, kurš no 1969. līdz pat 1988. gadam bija "Porsche” galvenais dizainers.
“Atsaucoties uz rakstnieka teikto “latvieši ir visur”, to var teikt arī saistībā ar “Porsche”. Lapiņa vadībā tapuši vairāki leģendāri auto modeļi, un mums ir gods izstāstīt Lapiņa stāstu sadarbībā ar Antīko automobiļu kluba biedriem un “Porsche” muzeju Štutgartē, no kurienes automašīnas uz Latviju atceļojušas pirmo reizi. Izstāde būs pieejama ierobežotu laiku, tāpēc aicinu izmantot iespēju un uzzināt vairāk gan par leģendāro zīmolu, gan par latviešu sasniegumiem autobūvē,” sacīja Norvelis.
Izstādes galvenā zvaigzne ir “917/20”, dēvēta par “Rozā cūku” (“Pink Pig”), kā arī “Lielā Berta” vai “Trifeļu medniece”, kas pirmo reizi debitēja Lemānā 1971. gadā. Uz Rīgu atceļos arī citi “Porsche” vēsturiski un ikoniski modeļi, piemēram, “928 GTS Wiedeking Edition” un “930 Turbo”. Būs skatāmas arī Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru restaurētās automašīnas, tostarp pirmais “Porsche” – 356. modelis.
Jāpiebilst, ka īpaši par godu izstādei un jubilejai “Porsche” zīmola pārstāvis Latvijā ir aplīmējis elektrisko “Taycan” “Rozā cūkas” stilā. Izstādes apmeklētāji varēs piedalīties virtuālās sacensībās un labākie rezultātu īpašnieki iegūs iespēju izbaudīt “Taycan” lidojumu Biķernieku trasē kopā ar profesionālo autosportistu Valteru Zviedri.
“75 gadi auto zīmola pastāvēšanas vēsturē ir iespaidīgs sasniegums. Tā ir pievienotā vērtība, kas ietver atpazīstamību, tradīcijas un vēsturi. Tas viss attiecas arī uz vācu sporta auto ražotāju “Porsche”, kura leģendas tapšanā ir arī latvieša Anatola Lapiņa nopelns,” uzsvēra Rīgas Motormuzeja vadītājs Agris Šmits.
Rīgas Motormuzejs jau kopš tā dibināšanas, ir bijis latviešu autobūves inženieru darbu pētnieks, viņu sasniegumu glabātājs un popularizētājs. “Gaidāmā izstāde, kura top sadarbībā ar “Porsche” muzeju Štutgartē un oficiālo zīmola pārstāvi Latvijā SIA ”Baltijas sporta auto”, radīs neatkārtojamu iespēju gan markas entuziastiem, gan plašam autointeresentu lokam klātienē iepazīt un novērtēt autobūves leģendas spilgtākās lappuses, kurās savu parakstu licis arī latvietis,” piebilda Šmits.
Latvietis, kurš lika cūkām lidot
Anatols Kārlis Lapiņš (1930–2012) dzimis Rīgā, Āgenskalnā. Otrais pasaules karš viņa ģimeni vispirms aizveda uz Poznaņu, Polijā, pēc tam uz Hamburgu, Rietumvācijā. Lai arī tālāk no dzimtenes, tomēr vienlaikus šis ceļš veda tuvāk sapņu nozarei – auto būvei un dizainam. Savu karjeru viņš sāka pašā zemākajā automobiļu dizaina pozīcijā, proti, bija jaunākais rasētājs, taču vēlāk – divdesmit gadus – viņš vadīja ikoniskā vācu sporta automobiļu ražotāja “Porsche” dizaina nodaļu.
Par viņu mēdza teikt, ka viņam piemita drosme domāt citādāk un viņš esot bijis progresīvais sapņotājs. Viņa pēctecis Maikls Mauers 2012. gadā sacījis: “Kā dizainers viņš nesekoja modei, bet ar saviem konceptiem radīja to pats.”
Viņa darbs “Porsche” sakrita ar tā dēvēto zīmola “transaxle era”, kad toreizējā vācu automobiļu ražotāja vadītājs Ernsts Fūrmans vēlējās radīt spēkratus, kam motors atradās zem priekšējā pārsega, nevis aizmugurē.
Lapiņa vadībā tapa leģendārie “Porsche” modeļi – “924", “928”, “944”, 911. modeļa 964. paaudze un “959” superauto. Arī “968” modeli var uzskatīt par Lapiņa mantojumu, jo tas apvieno vairāku iepriekšējo modeļu dizaina un uzbūves īpašības.
Jāpiebilst, ka Lapiņa radītais “928” bija pirmais “Gran Turismo” ar motoru auto priekšpusē, to sērijveidā ražoja no 1978. līdz pat 1995. gadam, kopā pārdodot 61 056 automobiļus.
Mēdz teikt – Lapiņš bija latvietis, kurš lika cūkām lidot. “Porsche 917/20” ir īpaša vieta 917. modeļa versiju vidū.“Porsche” inženieri kopā ar Francijas kompāniju SERA apvienoja 917. modeļa īsās un garās astes priekšrocības, bet Lapiņš izstrādāja oriģinālu un neredzētu krāsojumu.
Viņš lēma par labu virsbūvei rozā tonī un katru tās daļu marķēja kā miesnieka stila griezumos. Un auto, kas “Porsche” vēsturē ir iegājis ar nosaukumiem “Rozā cūka”, “Lielā Berta” vai pat “Trifeļu mednieks”, 1971. gadā bija Lemānas sensācija! Un šī “Rozā cūka” lidoja ar ātrumu 360 kilometri stundā!
Pirmo reizi vēsturē “Rozā cūka” atceļos uz sava radītāja dzimteni, kur to varēs apskatīt visi “Porsche” zīmola cienītāji. Izstāde Rīgas Motormuzejā būs atvērta no 22. septembra līdz oktobra vidum.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...