Ziņas

Galvenais, lai slapji spieķi - pašmāju retro Chrysler Six 72

Visu mūžu pavadījis Latvijā
Pierādījis savu uzticamību
Īpaša koka spieķu kopšana

CHRYSLER SIX 72 (1928)

  • Īpašnieks: Kaspars Naglis
  • Pirmais klasiķis: Moskvič 401 (Kārlītis)
  • Sapņu klasiķis: Pagaidām nav zināms

Šis automobilis ir īpašs ar to, ka visu savu mūžu pavadījis Latvijā. Tā pirmais īpašnieks bija firma J. Valters ar adresi Pētersalas ielā 21, kas nodarbojās ar asfalta preču un jumtu papes ražošanu. Tā vēsta arhīva dokumenti, ko man sagādāja Valdis Kļaviņš no Antīko automobiļu kluba.

Spēkrata gaitas kara laikā ir tītas miglā, taču pēcāk tas nonāca kāda Rīgas radiotehniķa rokās, kurš 1969. gadā sāka restaurācijas darbus. Jaunais īpašnieks auto atjaunoja trīs gadus, un, kad 1972. gadā sākās Antīko automobiļu kluba izbraukumi un pasākumi, Chrysler atkal bija ierindā un turpināja ripot līdz 1984. gadam, kad saķibelējās mašīnas veselība. Sekoja vēl viena īpašnieku maiņa, līdz 2018. gadā mēs kopā ar manu sievu Santu aizbraucām uz auto kolekcionāriem labi zināmo Ikšķiles tirgu. Tur pamanījām sēžam kādu vīru ar bukletiņiem, kurš piedāvāja daļēji restaurētu mašīnu. Mēs paspērām desmit soļus, saskatījāmies un griezāmies atpakaļ. Vārds pa vārdam, un neparastais auto drīz sāka ceļu no Skrīveriem uz mūsu mājām.

Jāatzīst, biju cerējis, ka darba būs mazāk. Labā ziņa bija tāda, ka iepriekšējais saimnieks bija atjaunojis virsbūves koka karkasu, un spēkratam Chrysler restaurācija ir Kaspara un Santas kopīgs veikums. nekā netrūka no galvenajiem mezgliem, tālab nevajadzēja visu sākt no jauna. Ejot maziem soļiem, lielākoties strādājot nedēļas nogalēs, pagāja trīs restaurācijas gadi, un pērn beidzot varēju sēsties pie stūres.

Pēc profesijas esmu poligrāfiķis, taču, tā kā ar tehniku ņēmās gan mans tēvs, gan vectēvs, auto lieta man pielipa, un nu jau savus divdesmit gadus mūsu mājas servisā – kurš, starp citu, vēsturiski bija automobiļu remonta darbnīca – taisu mūsdienu braucamos un pa reizei pieķeros kādam vēsturiskajam auto. Mans pirmais retroauto – Moskvič 401 jeb Kārlītis – pie manis nonāca kā samaksa par pārnesumkārbas remontu. Restaurēt restaurēju gan tikai savam priekam un vajadzībai. Neesmu perfekcionists – man galvenais ir, lai auto brauc.

Jā, bet par Chrysler! Atjaunošana bija nepieciešama pilnīgi visam: virsbūves skārdam, dzinējam, pārnesumkārbai, salona apdarei, bet, neskaitot palīdzību motora remontā, darba lielumu paveicu paša rokām. Visgrūtākais bija vinila jumts, ko uztaisījām kopā ar manu dzīvesbiedri. No nulles bija jāizgatavo galvenais bremžu cilindrs, bremžu eļļas trauks un vēl šis tas, kas atrodas motortelpā. Ideāli būtu izmantot oriģinālās daļas, taču pārpalikušās mašīnas ASV ir vai nu ļoti sarūsējušas, vai tūnētas, tālab tā iznāk dārga padarīšana, un es galu galā dodu priekšroku alternatīvam risinājumam, turklāt paša darbs ir arī izziņas process.

Six 72 lielākā īpatnība ir koka spieķi. Neesmu īsti drošs par materiālu, bet manā 1932. gada “apakšbūves grāmatā” teikts, ka spieķi Latvijas apstākļos izgatavoti no oša, kas ir nedaudz elastīgāks par stipro, bet trauslo ozolu. Ticiet vai ne, tie pirms katra brauciena ir jāmitrina, citādi šķobās, tālab pirms pasākumiem tos pa nakti sasedzu ar slapjiem dvieļiem.

Mums ar sievu ļoti patīk vēsturisko auto pasākumi. Pērn bijām gan Veterānu braucienā, gan Retromancē, gan Rīga Retro, gan Biržos Lietuvā. Šogad esam bijuši divos Latvijas pasākumos un lielajā klasisko auto sanākšanā Hāpsalā Igaunijā. Uz tālajiem galamērķiem Chrysler dodas piekabē, taču Latvijā vienā dienā savus 300 kilometrus esam nobraukuši.

Sajūta pie stūres ir, kā vadot vecu kravas auto: viss nedaudz vibrē, drošais ātrums ir ap 60 km/h (maksimālais – ap 70), jābremzē ar lielu apdomu, rūpīgi jāpārslēdz pārnesumi, jo kārbai nav sinhronizatoru, un ir drusku bail par spieķiem. Taču braukšana sagādā daudz prieka, un mana sieva teic, ka tā ir gana komfortabla. Turklāt atšķirībā no Kārlīša Six 72 nekad nav pievīlis – lai kura gada, amerikāņu mašīna tomēr ir amerikāņu mašīna!

Es domāju, ka šis auto ar mums paliks vienmēr, jo es neesmu ne seriālais krājējs, ne mijējs. Jā, mums garāžā stāv viens Buick un viens Oldsmobile, bet tas jau ir cits stāsts.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!