Ford F-150 Raptor pirmie iespaidi Latvijā
3,5 litru V6 turbodzinējs ar 456 ZS jaudu
Fox amortizatori dara brīnumus
Cena - 147 600 eiro
Kas tas ir?
Ford F-150 ir pārdotākais pikaps ASV, un kopš pāris gadiem visvairāk pirktā pasažieru automašīna vispār. Raptor ir tā augstākā eksistences forma līdz brīdim, kad šis tituls pārceļos pie ultrapikapa Raptor R ar V8 dzinēju un mazas lokomotīves jaudu. Kāds motors tad ir pašreizējam Raptor? Pat tik izšķērdīgs amerikāņu aparāts kā F-150 Raptor nevar izvairīties no plaši piekoptā downsizing jeb iekšdedzes dzinēju darba tilpuma samazināšanas, tāpēc tajā nav pieclitrīga benzīna rijēja - tam ir kas labāks: 3,5 litru V6 turbodzinējs ar 456 ZS jaudu.
Līdzīgas konfigurācijas motors ir arī Eiropas Ford Ranger Raptor no Ford rūpnīcas Dienvidāfrikā. Taču tam ir “tikai” 3 litru tilpums, viens turbokompresors divu vietā un “tikai” 288 zirgspēki. Pēdējais sitiens pilnīgam nokautam ir mazzināmais fakts, ka F-150 Raptor uzstādītais agregāts faktiski ir superautomašīnas Ford GT motora samazinātas jaudas versija. Tātad bravurīgie uzraksti Ford Performance uz V6 dekoratīvā vāka nav tikai uzraksti. Tehniski F-150 Raptor ir par pikapu nomaskēts sporta automobilis.
Atbrīvots no hromētiem dekoriem, toties bagātīgi apstādīts ar kosmosa blokbāsteros sastopamu LED gaismas tehniku un lielkalibra izpūtēju caurulēm Raptor ir nepārprotami gatavs vest Brūsu Vilisu vai kādu citu superstāru izšķirošajā misijā pa naidīga asteroīda virsmu.
Tumsnējā priekša ar izvirzītu bamperi, kā arī nedaudz modificēta aizmugures daļa pagarinājusi Raptor līdz 5908 mm, kas ir par aptuveni divarpus centimetriem vairāk nekā citiem F-150. Ar plastmasas uzlikām paplašinātās riteņus arkas ieskauj 17” diskus ar īpaši platām 315 mm riepām.
Ziemas versijā ar radzēm uz tām gozējas uzraksts Arctic Trucks kā atgādinājums par islandiešu apvidus automašīnu pārbūves meistariem. Iespaidīgos ratus ar pikapu saista neatkarīga piekare ar spirālatsperēm kā priekšā, tā aizmugurē, un tās galvenā vērtība ir Fox Racing Shox sacīkšu kategorijas amortizatori ar regulējamu cietību un ārējiem rezervuāriem. Lai gan Raptor nemaz nav smagākais no Latvijā pieejamajiem F-150 (Limited pilnais hibrīds ir smagāks), kravnesība te pieder pie mazāk svarīgiem parametriem, tāpēc tik tikko pārsniedz 600 kg.
Vienlaikus Raptor saglabātas visas piekabju vilkšanai nepieciešamās funkcijas, ieskaitot pašu āķi, Pro Trailer manevrēšanas vadību un citas. Dzimtenē Raptor iztālēm ziņo par savu dienesta pakāpi un uzdevumu ar trīs oranžiem gaismas mārkeriem tieši virs FORD uzraksta radiatora restē. Eiropas Savienībā šī valdzinošā funkcija diemžēl nav atļauta, un tumsā skumji klusē arī glītās papildgaismiņas arku uzlikās. Kravas kastes vākam joprojām ir elektriska piedziņa un izvelkams pakāpiens. Sānu sliekšņi ir fiksēti, nevis izbīdāmi kā Limited, un to skarbais izskats eventuāli sola papildu aizsardzību pret celmiem un akmeņiem.
Raptor kabīne salīdzinot ar odiozo ārieni šķiet pat nedaudz piezemēta. Sēdekļiem ir visai ikdienišķa forma, stūre izceļas tikai ar sarkanu viduspunkta atzīmi augšdaļā, un dominējošā noformējuma krāsa ir melna. Zem paceļamā aizmugurējā sola nav ierastās “vinčestera kastes”, toties pakaļējā stiklā ierīkots elektriski atverams vēdlodziņš.
Ieskatoties ciešāk, Raptor kabīnē tomēr atklājas daudzsološas atšķirības, piemēram, pārnesumu lāpstiņas uz stūres (F-150 Limited tādu nav), slēdžu rinda griestos papildlukturiem un vinčām (tāda ir arī Ford Ranger) un citos F-150 nesastopamas pogas uz stūres rata ar pašas stūres, kā arī amortizatoru un izpūtēju simboliem. Tas jau ir kaut kas.
Kā tas brauc?
Ford F-150 Raptor nudien nav klusais tips. No superauto patapinātais motors iedarbojas ar dobju, metālisku rūcienu, kas it nemaz neagādina zināmo V6 turbodzinēju vokālus. Akustiskajam vēstījumam pikapā piešķirta teju lielāka nozīme nekā stūrei vai piekarei - ja tām ir pa trim maināmiem iestatījumiem, izplūdes traktam ir veseli četri, no pieklājīga Quiet līdz skaļu atsitienu piebārstītam Baja, ko teorētiski drīkst lietot tikai bezceļos - acīmredzot, lai laikus dzirdētu, no kuras kāpas puses Raptor tuvojas. Lai neteiktu, ka viss tvaiks aizgājis svilpē, jāatzīst, ka F-150 Raptor ir ātrs.
Uzrāviens no vietas līdz 100 km/h ir tikai piecas sekundes, un divarpus tonnas smagā pikapā, no kura kabīnes var pa taisno izkāpt uz Ford Fiesta jumta, tās ir pavisam citas sajūtas nekā līdzvērtīgi straujā coupe. Ja darbu veic tikai pakaļējie riteņi, F-150 Raptor paātrinās Baja 1000 monstru stilā - nedaudz ieslīpi uzraujot gaisā priekšgalu. Fox amortizatori ar mašīnu dara vārda tiešā nozīmē brīnumus. Raptor nekrata aizmuguri kā tā radinieki ar lokšņu atsperēm zem kastes, tam ir kolosālas saķeres un triecienu dzēšanas rezerves kā standarta, tā Sport režīmā.
Lai uzķertu atšķirībās starp stūres iekārtas režīmiem, nepieciešams laiks un tik atšķirīgas braukšanas vides, kādas pāris dienu ietvarā īsti pat nav atrodamas. Tikpat cītīgi nāksies meklēt piemērotu vietu, kur Raptorā varēsit droši ieskrieties tik ātri, lai pārliecinātos par amortizatoru fantastisko potenciālu mirklī, kad riteņi atraujas no zemes.
Vēl vismaz nedēļa paies, kamēr izdosies kaut virspusēji apgūt Raptor transmisijas darbības smalkumus, jo arī tā būtiski atšķiras no citiem F-150, un ne jau ar papildus bezceļa režīmiem vien. Svarīgākais 4x4 sistēmas papildinājums ir divpakāpju sadales kārba, kas papildus tiešajiem pienākumiem, proti, griezes sadalei starp asīm, automātiski izvēlas piemērotāko pārnesuma skaitli tā brīža braukšanas apstākļiem.Tas izklausās sarežģītāk nekā ir, jo viss, kas jāzina un jādara Raptor pilotam, ir nospiest AWD sistēmas izēlnē pogu 4A - Ford F-150 Limited tādas nav.
Sarežģītāk klāsies ar amortizatoru off-road režīma apgūšanu. Tas faktiski nav domāts asfaltētiem ceļiem, jo pieļauj īpaši garus piekares gājienus, kas ātrumā un uz gluda ceļa konfliktē ar pikapa stabilitāti. Atsevišķas F-150 Raptor lietošanas nianses patiesi sniedzas ārpus pat ļoti modernu pikapu funkcionālajiem rāmjiem, taču ir arī labā ziņa - garos ziemas vakaros Raptor pavēlnieks varēs kārtīgi izstudēt - ievelciet elpu - 786 lappuses biezo lietošanas instrukciju.
Kaut kur ap 452. lappusi atklāts, kā īsti darbojas noslēpumanais Trail Turn Assist - funkcija, kas šauros bezceļa apstākļos piebremzē pagrieziena iekšmalas riteņus, ļaujot pikapam apgriezties teju uz vietas kā kāpurķēžu traktoram.
Pretēji izplatītajam priekštatam par tik ekstrēmu izmēru visurgājēju neveiklībām pilsētā Ford F-150 Raptor ir tikpat viegli manevrējams kā garās bāzes komercfurgons vai maza kravas automašīna. Daudzstāvu stāvvietas gan var palikt neiekarotas biežāk nekā ar citiem F-150, jo lielāka klīrensa dēļ (30,5 cm pret 24 cm) Raptor reāli ir dažus centimetrus augstāks par diviem metriem.
Tātad augstuma ierobežojums līdz 1,9 metriem jāuztver nopietni, un pat augstākās iebrauktuvēs griestus var aizķert antena, kas nezināmu iemeslu dēļ ir divreiz garāka nekā citiem F-150 modeļiem.
Degvielas patēriņš ir pietiekami svarīgs aspekts pat pie tik plašas rocības, lai brauktu ar amerikāņu pikapu par 147 600 eiro. Kombinētā ciklā F-150 Raptor demo automašīnas vidējā apetīte iekārtojās pie 17,7 litriem, kas nav tālu no oficiālajiem 16,44 l/100 km. V8 pikapam noteikti būtu vairāk. Ar standarta 136 litru degvielas tvertni Raptor pat demonstrē diezgan cienījamu sniedzamību ar vienu uzpildi.
Relatīvi saprātīga patēriņa sparīgākais apgāds ir 10 pakāpju automātiskā pārnesumkārba, kas sasniedz 8. pārnesumu jau pie 50 km/h, bet desmito - pie 70 km/h, ja vien nespaidāt aizliegtas pogas un neraustāt lāpstiņas zem stūres. Interesanti, ka tik kāroto vadības elementu Profi testa braucienā pavilkām tieši vienu reizi - pārējos gadījumos Raptor apbrīnojami labi tika galā ar sevi pats. Civilos režīmos Raptor kabīnē ir atzīstami kluss, jo skaņas izolācija un dubultlaminētie stikli attur no iekļūšanas salonā pat radžoto mēnessgājēja riepu grabēšanu.
Vai to ir vērts pirkt?
Tādus spēkratus kā Ford F-150 Raptor reti iegādājas praktisku apsvērumu dēļ, jo pat viena modeļa robežās netrūkst lētāku alternatīvu. Atbildes uz neērtiem jautājumiem sniedz tikai un vienīgi praktiskā braukšanas pieredze, jo “uz papīra” nekādi netop skaidrs, kāpēc Raptor ir tikai par 20 zirsgpēkiem vairāk nekā V6 hibrīdam, tupretim cena atšķiras par 30 000 eiro.
Piedzīvojums pie Raptor stūres ātri vien atklāj, ka atbilde ir unikālā Fox piekare un paplašinātas transmisijas iespējas, nemaz nerunājot par teatrāliem specefektiem. Par viena Raptor cenu iznāk divi Ranger Raptor, kas arī ir ātrs dampis ar skaņu, kura Rīgas centrā liek tantiņām pārmest krustu, tomēr… Ranger nav F-150. Amerikāņu Raptor ir divas automašīnas vienā - pikaps un sporta auto, bet konstruktīvās īpatnības paver plašas kombinēšanas iespējas, kamdēļ šis mačo spēj transformēties no rātna lauku visurgājēja ar traktora riepām līdz Baja klases sacīkšu mašīnai, tikai bez drošības karkasa un ar veselu priekšējo stiklu.
Viss pārējais atrodas starp šīm galējībām, un pareizinot konstruktīvās izmaksas ar ieejas biļešu cenu Eiropas Savienībā, būtu naivi cerēt iemantot Raptor par 80 000 dolāru, kas ir sākuma cena ASV. Baltijā Ford F-150 nokļuvis ar igauņu firmas Auto Info palīdzību, kas mums sagādāja arī Raptor testa pikapu. Latvijā amerikāņu pikapus tirgo pazīstamais uzņēmums Auto Blitz.
Ford F-150 Raptor
- Cena 147 600 EUR
- Dzinējs 6 cilindri, 3497 ccm, benzīns, twin - turbo
- Maks. jauda 456 ZS
- Griezes moments 692 Nm
- Pārnesumkārba: 10 pārnesumu automātiskā, visu riteņu piedziņa
- Pašmasa 2645 kg
- 0–100 km/h 5 s
- Maks. ātrums 170 km/h
- Patēriņš 16,5 - 17,7 l/100 km
- CO 2 izmeši 342 g/km
- KONKURENTI: Ram 1500 TRX
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...