Testa brauciens

Porsche Taycan pirmais brauciens

Taycan ticis būtiski uzlabots
Pieejama pat 1108 ZS modifikācija
Testējam arī īpaši dinamisko Turbo GT Weissach Package

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

KAS TAS IR?

Neļaujieties apmānam – jaunais Taycan tikai izskatās tāds pats kā 2019. gada automobilis. Dažādie tehnisko iespēju paplašinājumi ne vien jaudas un sniedzamības, bet arī vadāmības un braukšanas priekā ļauj Štutgartes braucošo superdatoru uzskatīt teju par jaunu paaudzi. Nedaudz retušēta arī virsbūve, taču to var ievērot, tikai novietojot līdzās abu paaudžu elektromobiļus. Vairāk palaimējies lieljaudas Turbo modeļu pircējiem, kuru lidaparātiem pielāgotas savdabīgas priekšējā bampera uzlikas, platāki sliekšņi un citas pazīšanās zīmes.

Kā allaž pie feislifta, krāsu paletē ieviesti jauni toņi, turklāt ne visu nosaukumi nekavējoties signalizē par attiecīgā Taycan iespējamo izskatu. Kā jums šķiet, kādu krāsu gammas posmu pārstāv Provence? Svarīgi, ka vērienīgie uzlabojumi vienlaikus ieviesti visā Taycan modeļu gammā – no vienmotora bāzes Taycan līdz pat paaugstinātajam sporta universālim Cross Turismo. Tā kā pirmās paaudzes Taycan laikā jaunās virsbūves iznāca pakāpeniski, Porsche ražojumi no pretējiem versiju skalas galiem iznāca gandrīz divi (vai pat vairāk) dažādi automobiļi ar vienādu vārdu.

To noteica gan dažādās virsbūves, gan krasi atšķirīgā jauda un sniedzamība. Itin visiem pamatsērijas Taycan automobiļiem uzlādes ligzdas ir abās pusēs, bet par papildu maksu pieejami durvju pievilkšanas mehānismi un izgaismoti PORSCHE burti aizmugurē. Lai arī markas cienītājus vairāk interesē jauda un ātrums, izrādīsim cieņu Porsche inženieriem, uzslavējot par sniedzamības palielināšanu 35% apmērā. Dabā tas nozīmē 105 kWh akumulatoru agrāko 93 kilovatstundu vietā un par 175 km lielāku autonomiju ar pilnu uzlādi.

Pat ja reālais pieaugums un solītā 678 km (!) nobraukuma rezerve praksē izrādītos mazāka, tas vienalga ir iespaidīgi, jo Taycan nav kļuvis lēnāks vai vājāks. Gluži otrādi – visu versiju sprinta laiks ir samazināts, maksimālais ātrums palielināts, un tādi briesmoņi kā Taycan Turbo S maksimālās jaudas režīmā nodod riteņiem 700 kilovatus. Tie ir 952 zirgspēki, un ar visu to jaunais Taycan Turbo iznācis 15 kg vieglāks par iepriekšējo. Porsche jaunās spējas ir skaidrojamas ar pilnībā pārveidoto elektrisko sistēmu. 800 voltu spriegums palicis tāds pats, taču pie 15 °C temperatūras Taycan 10–80% spēj uzlādēt ne vairs 37, bet gan 18 minūtēs.

Tam gan nepieciešams ideāls akumulatora stāvoklis (tagad par tādu tiek uzskatīts daudz plašāks temperatūras diapazons), kā arī kārtīgs lādētājs – vēlams ar 350 kW jaudu, jo jaunais Taycan spēj uzņemt līdz pat 320 kilovatiem. Gaitā Taycan ražo enerģiju ar 400 kilovatu jaudu, ko nodrošina jaunā rekuperācijas sistēma. Šo visu, kā arī dzesēšanas sistēmas darbību, siltumsūkni u.c. uzrauga jauna četrburtu kombinācija Porsche leksikonā – PIRM jeb Porsche Intelligent Range Manager.

Neskaitot dažas eksotiskas krāsas un apdares materiālus, Taycan kabīne turpretim mainījusies minimāli. Tāpat kā jaunajā Cayenne, elektromobiļa priekšējais pasažieris var tikt pie atsevišķa ekrāna, kurā var straumēt no vadītāja puses nesaskatāmu video saturu. Taycan II ir arī citāda dizaina stūre, taču kopumā tas ir tas pats lietišķais elektriska Gran Turismo salons ar ne pārāk devīgu vietas piedāvājumu aizmugurē.

KĀ TAS BRAUC?

Jau pirmās Taycan paaudzes laikā sastapāmies ar fenomenu, ka katra nākamā modeļa versija izcēlās ar atšķirīgu dabu, gaitas īpašībām un pavisam citādiem uzsvariem. Taycan II grandiozā jaudas diapazona un neaptveramā papildaprīkojuma dēļ būtu jārīko atsevišķi kolokviji Sport Turismo un Cross Turismo izpētei, kā arī trīspakāpju Turbo dinastijas vērtēšanai, jo tā nu sastāv no Turbo, Turbo S un Turbo GT, kas ir jaunā Taycan radības kronis.

Jau pašam vienkāršākajam pilnpiedziņas Taycan 4S ir gandrīz sešsimt zirgspēku, tātad gandrīz tikpat, cik agrāk bija Taycan Turbo. Šāda jauda agrāk bija raksturīga vien ultraekskluzīviem 12 cilindru spēkratiem, un iekšdedzes vilkmes pārnese elektriskā saistīta ar kolosālu dinamikas pieredzi. Ļoti šauros ceļos ar Taycan gan nākas mazliet lauzties, jo pat jaunā Porsche Active Ride balstiekārta un par 80 kW jaudīgāks aizmugurējais elektromotors nespēj pilnībā dzēst dūcošās rajas vēlmi izstumt priekšējos riteņus. Sevišķi robotā četrpadsmitās šķiras vietējā ceļa posmā, kas darītu godu ikvienam asfalta rallijam, pat dzima ķecerīga doma, ka bāzes Taycan šeit būtu lietderīgāks.

Taycan joprojām nepiedāvā nekādas papildu iespējas kontrolēt vilkmi līkumu ieejās, un paukošanās ar lauku asfaltu ik līkumā galu galā nedaudz nogurdina. Tiklīdz ceļš kļūst platāks par viena auto tiesu, Taycan ir atpakaļ savā elementā. Ar sintētisko skaņas celiņu vai bez tas urbjas cauri gaisa masām ar asmeņa nepielūdzamību, un, kamēr vien ceļš ir daudz maz gluds, nav ne mazāko norāžu par to, cik šis asmens īstenībā sver. Tādējādi nevar teikt, ka Taycan stihija būtu tikai ātrgaitas šosejas, nē, tas ir aizraujošs un interesants arī tur, kur biežāk jāpagroza stūre.

Autobāņu vidē Porsche reti pamet trešo joslu, bet, ja iestājas mazticamā situācijā, kad nepieciešams vēl vairāk jaudas, pilots var nospiest sīku podziņu braukšanas režīmu izvēlnes ripas vidū. Tā aktivizē push-to-pass funkciju, kura īslaicīgi pielej elektriskajam katlam papildu jaudu aptuveni viena VW T-Cross motora apjomā (60–140 kW atkarībā no modeļa). Īpaša atkāpe veltāma Porsche Active Ride sistēmai.

Tā ir par piemaksu un pieejama ne visiem motoriem, taču aktīvās pneimatiskās balstiekārtas darbības ātrums un neskaitāmie funkcionēšanas veidi ir kā brīnumdzira pret lielu pašmasu, tādējādi tā ieteicama ikvienam Taycan, kuram to var dabūt. Balstiekārtai ir arī amizanta komforta funkcija – atverot durvis, Taycan automātiski “pielec kājās”, proti, palielina klīrensu ērtākai iekāpšanai.

Tā kā Porsche Taycan īpašnieki ar saviem elektromobiļiem brauc ikdienā, modernizētajā automobilī ir paplašināta vadītāja asistentu gamma, kurā nu ir arī kaitinošie un tagad obligātie ātruma ierobežojumu pārsniegšanas signāli. Tālrunis Taycan lādējas ātrāk, un subjektīvi šķiet, ka laminētie stikli labāk izolē āra trokšņus. Viskomfortablākais un universālākais braucamrīks joprojām ir Taycan Cross Turismo, bet elites divīziju pārstāv jaunais topmodelis Turbo GT (sk. atsevišķi).

VAI TO IR VĒRTS PIRKT?

150 tūkstoši pārdotu Porsche Taycan četros gados ir pietiekami spēcīgs pierādījums modeļa veiksmīgumam. Tas kā nebija, tā joprojām nav ideāls, un visi, ieskaitot Porsche, to zina, jo, kā saka pati firma, nekas nevar būt tik labs, lai nepadarītu to vēl labāku.

Taču jaudas un sniedzamības rezerves, ko devusi jaunā Taycan tehnika, piešķir modelim vēl harizmātiskāku statusu, kā arī rada interesantu precedentu – izrādās, premium high-tech elektromobiļa konstrukcija ļauj veikt dziļāku un efektīvāku modernizāciju, nekā tas jebkad būtu iespējams līdzīgā iekšdedzes automašīnā. Iegādājoties Porsche Taycan, jūs pērkat daļu nākotnes.

VEIZAHAS ELPA

Kā jau minēts atjauninātā Porsche Taycan apskatā, tā versiju raksturu dažādība ļauj runāt par Taycan un, piemēram, Taycan 4 Sport Turismo kā par diviem dažādiem automobiļiem. Šogad Taycan saimei pievienosies karaļu klase Turbo GT (245 800 EUR). Tas ir visu laiku jaudīgākais ielas Porsche, kura jauda noteiktos režīmos sasniedz 815 kW jeb 1108 ZS.

Tas ir īpašs pat salīdzinājumā ar Taycan Turbo, jo virs GT aizmugures ass dzīvo jaudīgāks 900 ampēru (pret standarta 600 A) invertors jeb elektroenerģijas pārveidotājs ar silīcija karbīda pusvadītājiem un gan jau arī daudz ko tādu, par ko Porsche inženieri atklāti nerunā. Porsche Active Ride balstiekārta šeit ir standartaprīkojums, tāpat kā jaudīgākas bremzes un citi papildinājumi.

Ar Turbo GT parametriem (0–100 km/h 2,3 sekundēs, maksimālais ātrums 290 km/h) jau pilnīgi pietiek, lai spēkotos un ierādītu vietu ne tikai Tesla S Plaid, bet arī dažiem atlikušajiem iekšdedzes megadzinēju Grand Turismo – jo, atgādināsim, Turbo GT ir pilnvērtīgas četras vietas. Taču triviāla mērīšanās ar ielas elektromobiļu paātrinājumiem pilnībā nepiepilda Porsche ambīcijas, tāpēc punktu nolemts pielikt iecienītajā cīņas arēnā – trasē. Smalkādas metriem un papildu ekrāniem pildīts Turbo GT Nordšleifē varētu arī pievilt, tāpēc Porsche Motorsport uzraudzībā tika radīts Turbo GT Weissach Package.

Standarta priekšstati par papildu pakotnēm loģiski saka priekšā, ka mēs dabūsim kaut ko vairāk. Weissach Package, gluži pretēji, ir mazāk. Šādā izpildījumā Turbo GT nav aizmugurējā sēdekļa, bet priekšējie ir cieti sacīkšu kausi ar primitīvu regulēšanu. Pat ar papildu antispārnu aizmugurē Veizahas lādiņš sver par 75 kg mazāk nekā Turbo GT. Arī tas vēl nav viss.

Uz stūres parādījusies vēl viena grozāmsvira papildu iestatījumiem gaitā, bet aiz stūres – pirmoreiz Taycan – lāpstiņu tipa slēdži. Tie gan nav paredzēti pārnesumiem, jo tādu joprojām nav, bet gan rekuperācijas līmeņa pārslēgšanai (kas tāds lieti noderētu arī laicīgākiem Taycan) un Attack Mode jeb uzbrukuma režīma aktivizēšanai. Pavelkot lāpstiņu, uz 10 sekundēm atraisās papildu 120 kW jeb 163 ZS jauda, un tieši tā Porsche rūpnīcas pilots Larss Kerns lauza Laguna Seca un Nordšleifes apļa rekordus ielas elektromobiļiem.

Kā gan ielas auto var nebūt aizmugures sēdekļu? Vispār nevar, bet Porsche var, jo Turbo GT Weissach Package ir homoloģēts braukšanai pa ielu, un pirmos pasūtījumus sāks pieņemt jau šopavasar. No visiem speciālmodeļa talantiem pārliecinošākais ir paātrinājums. Turam bremzi, spiežam akseleratoru, atlaižam bremzi – un Turbo GT uz acumirkli savērpj Visumu bizē. Ar 2,2 sekundēm līdz 100 km/h atvieglinātais Turbo GT ir ātrāks par Formula 1 bolīdu un daudz nepiekāpjas arī maksimālajā ātrumā, kas ir 305 km/h.

Vienlaikus Porsche apgalvo, ka par pusi no kārtīga superauto cenas jūs varat dabūt elektromobili, kas ir lietojams katru dienu. Ne katru dienu gadās dzirdēt ko tādu par dampi ar tūkstoš zirgspēkiem.

PORSCHE TAYCAN PERFORMANCE BATTERY PLUS

  • Cena 110 820 EUR
  • Dzinējs elektromotors
  • Maks. jauda 320 kW (435 ZS)
  • Griezes moments 420 Nm
  • Pārnesumkārba 2 pārnesuma reduktors, aizmugurējā piedziņa
  • Pašmasa 2170 kg
  • 0–100 km/h 4,8 s
  • Maks. ātrums 230 km/h
  • Akumulators 97 kWh (105 kWh bruto)
  • Sniedzamība 579–678 km
  • Patēriņš 20,0–17,1 kWh/100 km
  • CO2 izmeši 0 g/km
  • KONKURENTI Mercedes-AMG EQE, Tesla Model S Plaid, Lucid Air

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!