Testa brauciens

Toyota Land Cruiser pirmais tests

Leģendārais apvidnieks atdzimis
Izcili spējīgs smaga bezceļa dubļos
Konkurenti - Land Rover Defender 110

KAS TAS IR?

Land Cruiser ir bijusi nozīmīga loma japāņu zīmola reputācijas veidošanā, atkal un atkal velkot vienādības zīmi starp uzņēmuma vārdu un tehnisko uzticamību. Taču pašreizējā tirgus kontekstā tas pamazām kļuvis par nišas produktu. Gaidot jauno paaudzi, gaisā karājās jautājums – vai un kā mainīs iecienīto modeli? Un, lūk, ir pienācis 2024. gads, un mūsu priekšā ir jauns Land Cruiser. Tas nav elektrisks, pat nav hibrīds (pagaidām), un, ja salīdzina to, kā būvēti J150 un J250, nevar sazīmēt radikālas atšķirības. 

Tomēr tas nenozīmē, ka te nav ko apspriest. Pirmkārt, pievērsiet uzmanību dizainam. Šķiet, ka vairākums to uzņem ļoti pozitīvi, jo, no vienas puses, izskatu iedvesmojusi Land Cruiser vēsture un, no otras, tas tomēr ir moderns. Turklāt asos leņķos savienotās plaknes īstam apvidniekam vienmēr nāk tikai par labu.

Piedevām agrie pasūtītāji varēja izvēlēties starp apaļiem priekšējiem lukturiem, kas pieejami pirmajai jaunās paaudzes partijai, un taisnstūrveida, kas nav tik retro. Līdzās stila detaļām īstenotas vairākas labas idejas, lai uzlabotu funkcionalitāti. Piemēram, daži virsbūves paneļi veidoti tā, lai deformēšanas gadījumā tiem varētu viegli atdot oriģinālo formu, un priekšējam buferim iespējams nomainīt atsevišķas detaļas.

Priekšējā pārsega malas paceltas par 30 mm, lai vadītājam būtu vieglāk izjust auto gabarītus, un vējstikls nu ir stāvāks nekā iepriekš. Tas gan nenāk par labu aerodinamikai, toties uzlabo redzamību. Sānu logu līnija ir pazemināta par 30 milimetriem.

Aizmugurē rezerves riteni vairs nav iespējams uzkārt uz durvīm (tam vieta tikai apakšā), un bagāžas nodalījuma pārsega eņģes ir pārceltas no sāniem un uz augšu. Ja nepieciešams piekļūt bagāžniekam šaurā vietā, palīdzēs atsevišķi atverams stikls.

Spēka agregāta lomu pilda 2,8 litru četrcilindru dīzelis, kas labi pazīstams gan no iepriekšējā Land Cruiser, gan Hilux pikapa, taču tā sniegums uzlabots, izmantojot jaunu turbokompresoru, kas nodrošina labāku griezes momenta līkni. Nākamgad dzinēju klāstu papildinās uz šā dzinēja bāzes radīts vieglais hibrīds ar 48 V elektrisko sistēmu.

Dzinējs ir savienots ar jaunu astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Toyota to dēvē par Direct Shift, liekot domāt, ka tā varētu būt divsajūgu kārba. Tomēr tas ir tradicionālas uzbūves automāts, kam sajūgs saslēdzas pie zemākiem apgriezieniem. Sākotnēji esot plānota arī utilitārāka versija ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu, tomēr šī ideja atmesta.

Modernizētais dzinējs var strādāt mazliet efektīvāk arī tāpēc, ka tam vairs nav jāpiedzen stūres pastiprinātāja hidrauliskais sūknis, bet elektriskais stūrēšanas palīgs ir tikai viens no risinājumiem, kas uzlabo jaunā Land Cruiser braukšanas īpašības. Tieši tas – ar nosacījumu, ka nedrīkst pasliktināties apvidus spējas un vilktspēja, – bija viens no galvenajiem jaunā modeļa mērķiem. Zem virsbūves aizvien ir klasisks rāmis, taču tā pretestība vērpei ir palielināta par 50%. Tas panākts ar 84 papildu metināšanas punktiem un līmējumiem, kam izmantots 11,9 m speciāla materiāla.

Virkne uzlabojumu veikti arī balstiekārtā (priekšā dubultsviru, aizmugurē vienlaidu tilts). Ir uzlabota trokšņu izolācija, hermētiskums, un salonā pat ir aktīvā trokšņu slāpēšanas sistēma. Pēc izvēles Land Cruiser var aprīkot ar aizmugurējo Torsena diferenciāli (papildus centrālajam standarta Torsenam) un sistēmu, kas ļauj atvienot priekšējo šķērsstabilizatoru. Ierāpieties salonā – un, jā, tas joprojām ir SUV, kurā jāiekāpj un kam tik tiešām noder sānu sliekšņi, – un lietas izskatās nesalīdzināmi mūsdienīgāk un modernāk.

Tas arī nav nekāds brīnums, jo priekšgājēja pirmsākumi meklējami 2009. gadā. Te ir divi 12,3 collu ekrāni (bāzes izpildījumā tie būs mazāki) un svaigs izskats. Land Cruiser iekārtojumu nevar saukt par greznu, taču tas nav lēts vai nepatīkams, vienkārši automobiļa garam atbilstīgi utilitārs. Toyota uzsver, ka apzināti saglabājusi pogu vadību visām svarīgākajām funkcijām, lai automobili varētu vadīt ar cimdiem rokās un tad, kad to mētā bezceļā.

Arī pārnesumkārbai ir pamatīgs kloķis, un tas ir tas, ko mums patīk redzēt. Nu, gandrīz. Jo blakus tam ir daži neizmantoti slēdži, ko es labprāt liktu lietā kaitinošo drošības sistēmu neitralizēšanai. Lai tās izslēgtu, nepieciešams ‘pavizināties’ pa ekrāna izvēlnēm, bet citādi tas ir pazīstamais Toyota multivides bloks, kas strādā atzīstami, kaut pārslēgšanās starp viedtlāruņa spoguļekrānu un sistēmas pamatvidi ir pārāk neveikla.

Arī konfigurējamais digitālais instrumentu panelis ir pazīstams no citiem Toyota modeļiem un piedāvā viegli nolasāmu informāciju. Mazliet paaudzies garumā, Land Cruiser tagad aizmugurē piedāvā vēl vairāk vietas, un pēc izvēles ir pieejama trešā sēdekļu rinda. Tajā gan nav principiālu izmaiņu – tā ir laba bērniem, bet pieaugušajiem derēs tikai īsiem skrējieniem, turklāt aiz trešās rindas atzveltnēm paliek tikai minimāla bagāžas telpa.

KĀ TAS BRAUC?

Lai demonstrētu automobiļa spējas, Toyota izveidoja bezceļu trasi dubļainā mežā. Ja ir ieslēgti pazeminātie pārnesumi un braukšanas režīmu sistēmas dubļu iestatījums, vadītājs var aktivizēt Crawl Control. Faktiski tā ir bezceļu kruīza kontrole, kas cenšas uzturēt noteiktu ātrumu, kuru var mainīt ar 1 km/h soli līdz 6 km/h.

Šādi iestatīts Land Cruiser vilka sevi augšup un lejup pa nogāzēm un cauri ūdens teknēm, kamēr man nācās tikai stūrēt. Kārtīgam bezceļu entuziastam varbūt patiks vecā Defender kloķu raustīšana, taču visiem pārējiem šāds braukšanas režīms ir daudz, daudz ērtāks.

Tā nebija pati sarežģītākā trase (ne aizmugurējais diferenciālis, ne priekšējā stabilizatora atslēgšana nebija nepieciešama), tomēr jūs nevēlētos to izmēģināt ar BMW X3. Land Cruiser ir spējīgs – par to nav šaubu, taču īstais eksāmens būs dienā, kad varēsim to pārbaudīt tiešā salīdzinājumā ar Land Rover Defender un Discovery un Ineos Grenadier.

Tas, vai Land Cruiser ir labs uz ceļa ar cietu segumu, atkarīgs no jūsu perspektīvas un pieredzes. Ar savu liela tilpuma četrcilindru dīzeli un virsbūvi uz rāmja tas nav vienā līgā ar Land Rover Defender, nemaz nerunājot par tādām uz asfaltu orientētām mašīnām kā BMW X5. Arī Land Rover ir liela vilktspēja, un šaubos, vai tas būs mazāk spējīgs bezceļā, tāpēc izšķirīgais arguments droši vien būs Toyota izturība un uzticamība.

Šā vai tā, bet uz ceļa Land Cruiser ir patīkams un šķiet atbilstīgi modernizēts. Lai arī pārnesumkārba nav tik precīza kā daži citi modernie automāti, tā strādā patīkami vienmērīgi un atsaucīgi. Dzinējs ir mazliet klusāks, taču tam joprojām piemīt kravinieka raksturs, un paātrinājuma laikā jūtama neliela vibrācija. Izmēģinājuma braucienā vēl nebija pieejami visi tehniskie dati, taču es būšu pārsteigts, ja 0–100 km/h paātrinājums būs zem 10 sekundēm.

Stūrēšana ir viegla, turklāt tagad precīzāka un tiešāka. Apvienojumā ar augsto sēdvietu un plakanmalu virsbūvi tas dod labu gabarītu izjūtu. Piedevām pat ar apvidus riepām saķere ir pienācīga, un nav jābaidās no pēkšņiem pārsteigumiem.

Citiem vārdiem – Land Cruiser nav sportisks SUV, taču, ja aiz tā aizķersieties uz šaura ceļa, ziniet, ka tā ir vadītāja, nevis mašīnas vaina. No otras puses, to nav iespējams noturēt par auto ar nesošo virsbūvi un visu riteņu neatkarīgo balstiekārtu: neraugoties uz mīksto atsperojumu un augstajām riepām, uz sīkiem asumiem tas reaģē kā rāmja mašīna.

Gaita kļūst gludāka, uzņemot ātrumu, un sēdekļi ir komfortabli, tāpēc gari braucieni nesagādās problēmas. Mums nebija iespējas paskriet pa automaģistrāli, taču ar 90 km/h ātrumu auto strādāja labi, uz klusā fona nedaudz izceļoties vien vēja šņākoņai ap jumta lūku. Maršruts, kurā braucām, arī neļāva novērtēt degvielas patēriņu. Ņemot vērā priekšteča ilgtermiņa testu un jaunos efektivitātes uzlabojumus, var prognozēt, ka tas būs ap 9 l/100 km.

VAI TO IR VĒRTS PIRKT?

Neatkarīgi no cenas Land Cruiser turpina piedāvāt unikālu daudzpusību, jo ar to vienlīdz sekmīgi var aizbraukt gan uz tuvējo pārtikas veikalu, gan pa taisnāko ceļu šķērsot Arābijas pussalu.

Turklāt tā ir Toyota, līdz ar to var rēķināties, ka automobilis atgriezīsies no abām šīm stihijām. Reālistiski raugoties, daudzus Eiropas autobraucējus labāk apkalpotu kaut kas liela krosovera garā, taču pircēji, kuri meklē tehniku ar šīm superspējām, jaunā Land Cruiser personā iegūs lielisku atjauninājumu

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.