Ziņas

ES tirgotajiem elektromobiļiem no 2027. gada būs vajadzīga akumulatora pase

Pase apliecinās, kas izmantots akumulatorā un no kurienes materiāli nākuši
Jauno noteikumu mērķis ir informēt, cik daudz CO2 rada akumulatoru ražošana
Ražotāji un pircēji iegūs svarīgu informāciju par elektromobiļu akumulatoriem

Sākot no 2027. gada februāra, Eiropas Savienībā (ES) tirgotajiem elektromobiļiem būs obligāta akumuatora pase. Jaunās prasības mērķis ir nodrošināt informāciju par akumulatoros izmantotajiem materiāliem un to izcelsmi. Digitālais dokuments būs saistīts ar automobiļa VIN numuru un QR kodu. Tos noskenējot, būs pieejama detalizēta informācija par izejvielu avotu, kā arī tehniska uzziņa, piemēram, par kapacitāti un stāvokli.

Šis solis ir daļa no jaunās Eiropas Savienības Akumulatoru regulas, kas pieprasa ražotājiem atklāt akumulatoru ražošanas procesā radītos izmešus, kā arī pakāpeniski palielināt otrreizēji pārstrādāto materiālu īpatsvaru, gatavojoties 2035. gadam, kad ES būs aizliegta jaunu iekšdedzes automobiļu tirdzniecība.

“Daudzi [ražotāji] nemaz tik labi nepārzina savu piegādes ķēdi, jo piegādātāji var mainīties trīs četras reizes gadā – atkarībā no cenām,” skaidro Elēna Kerija no Circulor, kas specializējas piegādes ķēdes pārredzamības nodrošināšanā un izstrādā akumulatoru pases. Pēc viņas teiktā, pase vienam akumulatoram maksās 7–13 eiro un ļaus redzēt, kurš, par ko un kurā posmā ir atbildīgs, un nepieciešamības gadījumā ļaus izmeklēt konkrētas situācijas. “Runa pat nav tik daudz par piegādes ķēdi kā tādu, cik par tās pārredzamību un atbildības sadalīšanu.”

Circulor pase atklāj kobalta, graµta, litija un niķeļa avotus. Uzņēmums izmanto tā sauktā Internet of Things jeb IoT datus, lai identi…cētu ražošanā iesaistītos uzņēmumus, un rada …ziskās produkcijas digitālo dvīni ar attiecīgu dokumentāciju. “Tādā veidā mēs zinām, kurā raktuvē materiāls tika iegūts, kāds bija svars, kāds apstrādes ilgums. Tad mēs visu šo informāciju apkopojam un sasaistām ar VIN numuru un QR kodu,” teic Elēna Kerija. Lai aizsargātu komercnoslēpumu, ražotāji varēs nolasīt visu akumulatora pasē iekļauto informāciju, bet citām pusēm piekļuve būs ierobežota.

“Ne visi var redzēt visu. Visaptveroša informācija būs pieejama automobiļu ražotājam, savukārt pircējs varēs iegūt vispārīgas ziņas un, protams, tā saukto veselības stāvokli, kas parāda tehnisko stāvokli un faktisko enerģijas ietilpību,” skaidro Circulor pārstāve.

“Datu pieejamība mainās atkarībā no lomas primārajā ieguvē vai aprites ekonomikā. Iespējams, pārstrādātājs redzēs informāciju tikai par akumulatora tipu un materiāliem.” ES akumulatoru pases varēs izmantot citās valstīs, tiesa, ne juridiski saistošā veidā. Piemēram, ASV šādas pases nepieprasīs, taču tās varēs izmantot kā automobiļa atbilstības apliecinājumu vienai vai otrai elektromobiļu iegādes atbalsta programmai vai kādiem nodokļu atvieglojumiem.

Papildus tam var mainīt akumulatoru pasu izmantošanas prioritātes, koncentrējoties nevis uz materiālu izcelsmi, bet uz ražošanu un ekspluatāciju. Šādā veidā tās nodrošinātu visu nepieciešamo informāciju lietotu elektromobiļu pircējiem, un ar to starpniecību būtu vieglāk noteikt elektrisko auto atlikušo vērtību. Tas, ka ražotājiem būs jānodrošina informācija regulatoriem, tirgotājiem un patērētājiem, būs būtisks pavērsiens.

“Šī būs pirmā reize, kad tieši patērētājiem būs pieejama tik detalizēta informācija, un tā, protams, ļaus labāk salīdzināt produktus un palīdzēs pieņemt lēmumus par iegādi,” piebilst Elēna Kerija no Circulor.

Kam jābūt pasē?

Eiropas iestādes vēl nav precīzi noteikušas, kādai informācijai jābūt akumulatora pasē, taču šīs prasības turpmākajos trijos gados definēs īpašs Battery Pass Consortium projekts. Projektu vada specializēts uzņēmums Systemiq, un to finansē Vācijas Federālā ekonomikas un klimata lietu un rīcības ministrija. 11 partneru vidū ir tādi autobūves nozares smagsvari kā Audi un BMW, kā arī Circulor kā tehnoloģiju speciālists.

Pašlaik ierosināts pasē iekļaut 90 informācijas elementus septiņās kategorijās: vispārīga informācija par akumulatoru un ražotāju; atbilstība, sertifikācija un marķējums; akumulatora oglekļa dioksīda pēda; piegādes ķēdes uzticamības pārbaude; akumulatoru materiāli un sastāvs; aprites un resursu efektivitāte; veiktspēja un izturība.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.