Ziņas

Kas jāzina, lai elektroauto un tā uzlāde ziemā nepārsteigtu?

Kā ziema ietekmē elektroauto?
Kad veikt uzlādi?
Sadarbībā ar Elektrum Drive

Elektroauto un uzlādes staciju skaits turpina strauji palielināties. Tuvojoties gada aukstajam periodam, kurā enerģijas patēriņš pieaug, savukārt nobraucamais attālums un uzlādes ātrums samazinās, pamatoti var rasties bažas par to, vai elektroauto arī ziemā ir ērti lietojams.

Tālāk aplūkoti būtiskākie aspekti, kas jāņem vērā elektroauto īpašniekam ziemā, lai elektroauto un tā uzlāde nepārsteigtu nesagatavotu.

Aukstuma ietekme uz elektroauto darbību

Patēriņš ziemā būs lielāks nekā vasarā gan elektroauto, gan auto ar iekšdedzes dzinēju. Toties pretstatā iekšdedzes dzinēja auto, kuram aukstajā laikā var novērot, piemēram, startera darbības traucējumus vai degvielas sasalšanu, elektroauto gadījumā par to nav jāuztraucas, jo ierastais 12 V akumulators ieslēdz tikai elektroniku un āra temperatūrai nav nozīmes.

Nobraukuma samazinājums – izaicinājumi un risinājumi

Elektroauto nobraukums aukstā laikā samazinās par 30–40%, jo papildu enerģija tiek tērēta salona apsildei un elektroauto akumulatora sildīšanai. Nobraukuma samazinājumu vairāk pamanīs tie elektroauto īpašnieki, kuru automašīnai ir mazāka akumulatora kapacitāte, jo šādiem auto nobraukums jau sākotnēji būs mazāks.

Pretēji iekšdedzes dzinēja auto, kura pārpalikušo dzinēja siltumu var izmantot auto salona apsildei, elektromotors ir ievērojami efektīvāks, tāpēc tā izdalīto situmu nav iespējams lietot šādiem mērķiem. Energoefektīvākai apsildei ieteicams iegādāties elektroauto ar siltumsūkni. Siltumsūknis spēj savākt un izmantot siltuma pārpalikumus no auto elektriskajām komponentēm.

Tāpat jāatceras, ka elektroauto akumulatora kapacitātes atlikums ziemā nebūs tāds pats kā vasarā. Vasarā akumulatori darbojas efektīvāk, tāpēc ar auto var nobraukt lielāku attālumu. Ziemā ieteicams akumulatoru neizlādēt zemāk par 20%.

Akumulatora optimālā temperatūra un priekšsildīšanas nozīme

Lai aukstā laikā nodrošinātu efektīvu darbību, elektroauto tiecas akumulatoru uzsildīt līdz brīdim, kad sasniegta optimālā temperatūra, kas litija jonu akumulatoram ir aptuveni +21 °C. Tas ir būtiski divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, priekšsildot akumulatoru, elektroauto tālāk spēs darboties ievērojami efektīvāk. Otrkārt, tas palielina uzlādes ātrumu, jo auksts akumulators uzlādējas lēni.

Piemēram, ja āra gaisa temperatūra ir -15 °C, tad arī akumulatora sākotnējā temperatūra būs tāda pati. Akumulatora uzsildīšanai līdz optimālajai +21°C temperatūrai ir nepieciešams ievērojams enerģijas daudzumus. Īsos pilsētas pārbraucienos ir jārēķinās ar lielu enerģijas patēriņu, jo akumulators nespēs uzsilt un atdzisīs brauciena pārtraukumos, tādēļ elektroauto tas būs jāsilda atkārtoti, uzsākot katru braucienu.

Noskatieties , kā Elektrum eksperti kopā ar Paulu Timrotu raidījumā "Zebra" pārbaudīja, kā aukstums ietekmē elektroauto uzlādi:

Lielākajai daļai elektroauto ir akumulatora priekšsildīšanas funkcija, kas palīdz uzlabot elektroauto nobraukumu un efektivitāti. Tā ne tikai uzsildīs auto salonu, bet arī uzsāks akumulatora sildīšanu, tādējādi izmantojot nevis akumulatora, bet tīkla enerģiju, turklāt brauciena laikā enerģijas patēriņš būs zemāks, līdz ar to būs iespējams nobraukt lielāku attālumu. Īpaši svarīgi tas ir tiem elektroauto, kuru akumulatora kapacitāte ir maza.

Pievērsiet uzmanību! Ja atbrauksiet uz ātrās uzlādes staciju ar aukstu elektroauto akumulatoru, tad auto uzlāde būs ievērojami lēnāka neatkarīgi no uzlādes stacijā pieejamās jaudas. Elektroauto vispirms uzsāks sildīt akumulatoru un, tuvojoties optimālajai temperatūrai, sāks palielināt uzlādes jaudu un ātrumu. Jaunākajiem elektroauto ir pieejama funkcija, kas ļauj sagatavot akumulatoru ātrās uzlādes veikšanai. Dažiem elektroauto modeļiem, ievadot tā navigācijā braucienu uz uzlādes staciju, auto jau uzsāks akumulatora sagatavošanu uzlādei.

Pieci ieteikumi, kā ar elektroauto ziemā nobraukt lielāku attālumu

Lai gan elektroauto lietošana ziemā var izklausīties izaicinoša, tā tomēr nav. Ievērojot vienkāršus ieteikumus un atbilstoši sagatavojoties, ir iespējams nodrošināt tikpat ērtu un efektīvu elektroauto darbību arī aukstā laikā, turklāt bonusā būs silts auto salons būs jau dažu minūšu laikā. 

1.      Izvēloties elektroauto, pārliecinieties, vai akumulatora kapacitāte spēs nodrošinās ne tikai vasaras, bet arī ziemas pārvietošanās pamatvajadzības.

2.      Ja iespējams, izvēlieties elektroauto ar iebūvētu siltumsūkni, jo tas ļaus samazināt enerģijas patēriņu un palielināt nobraukumu.

3.      Ja iespējams, uzsildiet elektroauto salonu un akumulatoru pirms brauciena uzsākšanas, izmantojot tīkla enerģiju, tādējādi brauciena laikā patērēsiet ievērojami mazāk enerģijas un varēsiet aizbraukt tālāk.

4.      Brauciena laikā vēlams izvairīties no salona ilgstošas un intensīvas apsildes. Tā vietā izmantojiet salona apsildes režīmu konkrētām zonām – sēdekļu un stūres apsildi, ja tāda ir pieejama, jo šīs funkcijas patērē mazāk enerģijas.

5.      Brauciena laikā ieslēdziet un izmantojiet reģeneratīvo bremzēšanu, jo tas palīdzēs atgūt vairāk enerģijas, kā arī pārliecinieties, vai auto ziemas riepu spiediens ir atbilstošs, jo pārāk zems spiediens var palielināt enerģijas patēriņu.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.