Volvo EX90 pirmais testa brauciens
Jaunais EX90 - pilnībā elektrisks
Ražots ASV
Sadarbībā ar Auto Ziņas
KAS TAS IR?
Volvo EX90 ir pirmais pilnībā elektriskais
septiņvietīgais SUV modelis, kas dzimis zviedru zīmola paspārnē, kā arī pirmais
Volvo, kas jau sākotnēji tapis tikai kā elektromobilis. Internetā atrodams
pārpārēm čalu par Volvo, Polestar un Geely platformām, taču viss, kas jums
jāzina, ir tas, ka EX90 tuvākais radinieks ir Polestar 3 un ka jaunais, lielais
un ļoti elektriskais Volvo ražots ASV.
Lai automašīna kvalificētos “pilnizmēra”
kategorijai, tai jābūt vismaz piecus metrus garai. Volvo EX90 masīvais korpuss
aizsākas ar Tora LED pikseļu gaismas ķermeņiem, turpinās ar augstām un platām
durvīm un noslēdzas ar Volvo tipisko, stāvo bagāžnieka vāku. Labākai aerodinamikai
durvju rokturi ir iegremdēti, bet spoguļi ar grozāmu korpusu, nevis regulējamu
stiklu, aizgūti no Polestar.
Par spīti Eiropas izpratnē kolosālajiem
izmēriem un stāvajai aizmugurei, gaisa pretestības koeficients ir zems – 0,29.
Šo teicamo rādītāju nav ietekmējis pat neierastais izaugums vējstikla augšā,
kas izskatās pēc Londonas taksometra plafona, bet patiesībā ir lidara korpuss.
EX90 interjers ir paredzami augstā izpildījumā ar Volvo raksturīgiem materiāliem
kā variantā ar nepraktisku, bet apburošu baltu sintētisko ādu, tā ekoversijā ar
austu sēdekļu polsterējumu. Paneli pilnībā pārņēmis minimālisms, jo acu priekšā
nav nekā vairāk kā stūres kolonnai piestiprināts mērskalu panelītis, liels
centrālais ekrāns un viena vienīgā poga skaļuma regulēšanai.
Šajā gadījumā tai ir nopietns uzdevums, jo
Volvo senais partneris Bowers & Wilkins izvēlējies zviedru–amerikāņu mašīnu
par platformu jaunam mūzikas atskaņošanas režīmam vārdā Abbey Road par godu
slavenajai ierakstu studijai, kurā savulaik ierakstījušies arī bītli.
Transmisija savukārt tiek vadīta ar grozāmu
sviru zem stūres. Liverpūles četrinieka ziedu laikos automašīnas bija pavisam
citādas, taču Volvo EX90 spēj samulsināt pat mūsdienīgi domājošos. Veltīgi
izmeklējušies jebkādus instrumentus stūresrata augstuma regulēšanai, galu galā
iedomāsieties pavērties centrālajā ekrānā.
Voila! – vajadzīgā funkcija tiešām ir tur,
tomēr pats stūresrats elektriski kustas, izmantojot taustiņus uz tā. Līdzīgi
domāšana jāpārslēdz, regulējot spoguļus. Tesla īpašnieki laikam gan nejutīsies
traucēti, kamēr pat uzticamiem Volvo klientiem auto lietošana būs jāapgūst no
jauna.
Volvo nerimstoši uzsver, ka EX90 ir automašīna
tikai pa pusei, kamēr otru spēkrata personības daļu veido centrālais dators
apmēram brokastu pārslu pakas lielumā. Vairāku desmitu vai pat simtu vadības
bloku aizstāšana ar vienām centrālajām “smadzenēm” ir apsveicama inovācija.
Volvo apgalvo, ka Nvidia izstrādātā iekārta
Orin nekad neļaus automašīnai novecot, pateicoties tās spējai veikt
atjauninājumus nākamos desmit gadus. Tomēr Volvo EX90 pirmajos testa braucienos
nedarbojās Apple CarPlay, un nekādi atjauninājumi nespēs ieburt salonā tik
praktisku detaļu kā iekšējos rokturus virs durvīm.
Daudzviet pasaulē EX90 tiks piedāvāts tikai
septiņvietīgā izpildījumā. Trešā sēdekļu rinda nav sevišķi plaša, taču
pietiekama neliela auguma ļaudīm. Iekļūšana tajā prasa noteiktu vingrumu, tāpēc
ieteicama ekstra ir sešvietīgs salons ar lepniem, individuāliem otrās rindas
krēsliem.
KĀ TAS BRAUC?
Neatkarīgi no aprīkojuma līmeņa (Plus un
Ultra) EX90 ir divi elektromotori, 111 kWh akumulators un 600+ km sniedzamība,
taču Ultra var izvēlēties arī paaugstinātas veiktspējas Performance
izpildījumā, kurā elektromobilis lepojas ar 380 kW (517 ZS/910 Nm) jaudu.
Tas ir iespaidīgs rādītājs, tomēr praksē šķiet
nedaudz pārspīlēts. Pārsvarā tas izmantojams taisnēs vai lēzenos pagriezienos,
ja to vispār pieļauj ātruma ierobežojumi, jo EX90 ir salīdzinoši mīksta
balstiekārta un augsta virsbūve. 300 kW (408 ZS/770 Nm) modelis tādējādi šķiet
samērīgāks, turklāt tas ir piecus tūkstošus lētāks un paātrinājumā zaudē tikai
vienu sekundi.
Volvo EX90 ir apbrīnojami maz papildu
iestatījumu braukšanai un vadīšanai. Balstiekārtai un stūrei ir pa diviem režīmiem
– soft un hard, bet lāpstiņu rekuperācijas kontrolei nav. Vienīgais veids, kā
iesvelt elektromobilī vairāk degsmes, ir AWD Drive režīms, kurā automašīna
uzsāk Lielais skārienekrāns ir daudz ērtāks par to, kas tiek izmantots EX30.
var būt pat divreiz dārgāki, turklāt tikai viens no tiem ir septiņvietīgs.
Tikpat daudz sēdvietu un piecmetrīgs garums ir
arī Kia EV9, taču tas maksā gandrīz tikpat un nav premium kategorijas spēkrats.
kustību un paātrinās, izmantojot abus, nevis vienu elektromotoru. Performance
izpildījumā EX90 ir pat īsts mehāniskais diferenciālis aizmugurē, ko uz sausa
asfalta nav iespējams likt lietā, neizdarot asas kustības vai neizbiedējot
pretimbraucējus, bet smiltīs, slapjā laikā vai pat sniegā – kas zina…
Ja atgriežamies pie iestatījumiem, ieteicamais
variants ir “mīksta balstiekārta” un “cieta stūre”. Šajā kombinācijā EX90 brauc
vissabalansētāk, bet, iedarbinot automātisko vadību, var instinktīvi nojaust,
ko automobilis tālāk darīs. Luminar lidars teorētiski nodrošina pat trešās
pakāpes autonomo braukšanu, kas ļauj miera vējos laist vaļā stūri. Tomēr
jāšaubās, vai pasaule tam ir tikpat gatava kā Volvo. Gaitā Volvo EX90 salons ir
teju apstulbinoši kluss, šajā ziņā ierindojoties vienā līmenī ar Rolls Royce darinājumiem.
Ņemot vērā ieguldījumus, ko prasījusi tik
augstvērtīga skaņas izolācija, jauda virs 500 ZS ir vēl jo vairāk pārmērīga.
Interesanti, ka vismaz uz papīra tā neietekmē sniedzamību, lai gan grūti
iedomāties, ka vairāk nekā simt zirgspēku atšķirība neatstāj nekādas pēdas
sadaļā Range. 600 km ar pilnu uzlādi varētu izpildīties tikai ideālos
apstākļos, taču 500 km labā laikā un 400 km skarbā ziemā lielajam Volvo
pieveikt noteikti ir pa spēkam.
VAI TO IR VĒRTS PIRKT?
EX90 starta cena ir 95 002 eiro, Ultra
komplektācijā 101 201 eiro, bet par Performance superdinamiku jāpiemaksā 5157
eiro. Sākumā tas šķiet negaidīti daudz, taču viss atkarīgs no skatpunkta.
Līdzvērtīgi vācu elektriskie SUV Par spīti dažām dīvainībām un sīkām atkāpēm,
Volvo ir pamatoti lepns par automašīnas formātu un interjera konceptu.
Volvo šoreiz izdevies nobalansēt uz
minimālisma robežas, kas noteikti tika pārkāpta EX30 monoekrāna risinājumā.
Turklāt EX90 nav ieplānots izgatavot apdares paneļus no maltiem stadiona
krēsliem vai kas nu kuro reizi zviedriem ienāk prātā. Kopumā grūti iztēloties
mazprasīgāku un nesarežģītāku premium elektromobili, kas varbūt nesagādā gūzmām
emociju, toties paveic to, ko no tā prasa.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...