Volvo XC90 pirmie iespaidi
Modernizētais XC90 SUV
Pieejams arī kā plug-in hibrīds
Dīzeļdzinējs vairs nebūs pieejams

Kas tas ir?
Labākais sport - utility jeb SUV tipa automobilis ģimenei piedzīvojis atkārtotu un savā ziņā neplānotu modernizāciju. “Zero 2030” tipa projektu ietvaros lielam degvielas krosoveram it kā vairs nebūtu vietas, un XC90 būtu jānoslēdz sava slavas pilnā karjera. Taču mainoties ģeopolitiskajiem uzsvariem un pieprasījumam pēc elektromobiļiem (abiem - ne uz to labāko pusi), Volvo arī piepeši pārslēdza taktiku uz ne tik radikālu pieeju, apgalvojot, ka pasaulē vēl esot diezgan daudz XC90 pircēju, kas vēl nav gatavi pilnībā elektriskajam EX90 vai tā alternatīvām.
Nu Volvo pavisam atklāti proponē, ka XC90 ar iekšdedzes dzinējiem tiks ražots tik ilgi, kamēr būs pieprasījums. Un, tā kā pat izšķērdīgi aprīkots XC90 ir lētāks par salīdzināmu Volvo EX90, jādomā, ka pieprasījums būs ilgi. Tā kā 2024. gadā ieplānotā modernizācija no XC90 gulbja dziesmas negaidīti transformējās kārtējā modeļu dzīves pagarinājumā, Volvo steigšus nācās ieviest dažādas korekcijas, galvenokārt programmatūrā un vadītāja saskarnē, lai veterānu daudzmaz uzskaņotu uz tās pašas augstās tehnoloģiskās nots, kādu spēj noturēt jaunākie firmas elektromobiļi.
Aplūko jaunāko Volvo modeļu piedāvājumu šeit!
Par braucošu četrkodolu datoru kā Volvo EX90 jaunākais XC90 gan nav kļuvis, jo tik spēju progresu nav iespējams panākt kā izmaksu, tā senākas platformas dēļ. Kopš 2003. gada, kad Volvo alķīmiķi atklāja ģimenes krosovera filozofu akmeni un nākamos divdesmit gadus ražīgi pārkala šo ideju tīrā zeltā, pasaulei tikušas tikai divas XC90 modeļu paaudzes. Šī ir otrā, un apmēram aizvakar tai apritēja desmit gadu, kas mūsdienu autobūvē ir absolūts fenomens, pārspējot pat kādreizējo ilgdzīvotāju, E39 paaudzes 5. sērijas BMW.
Desmit gados Volvo XC90 gluži kā sašķidrinātās gāzes kuģis ticis nemitīgi uzlabots un modernizēts. No 2015. gada oriģināla saglabājusies “ziemeļu” SUV koncepcija, galvenie izmēri un divu litru, četru cilindru turbodzinēji, tiesa, arī ne visi. Dīzeļu XC90 vairs nav, un izvēle palikusi starp divām vieglā hibrīda versijām, no kurām mums pieejama tikai vājākā B5 (250 ZS), un neskaitāmas reizes papildinātais topmodelis T8 ar lādējamā hibrīda iekārtu. Mazāk nekā desmit gados tā gaitas baterijas kapacitāte izaugusi no 9,2 kWh līdz 18,8 kWh, nu jau piedāvājot visnotaļ īstenojamu 71 - 89 km elektrisko sniedzamību.
Astoņpakāpju “automāts” visiem Volvo XC90 ir obligāts, taču piedziņas sistēmas atšķiras. Ja B5 izmanto mehānisku pilnpiedziņu ar automātisku starpasu sajūgu, tad T8 īstenota elektriska aizmugurējās ass piedziņa ar 145 ZS (107 kW) elektromotoru. Arī 310 ZS benzīna dzinējs ir īpašs, jo turbobedres slāpēšanai tajā apvienoti turbokompresors un mehāniskais jeb pievadkompresors.
2025. gada modeli ārēji var sazīmēt pēc retušēta bampera, vertikālām gaisa atverēm tajā agrāko horizontālo vietā, šaurākiem un viedākiem LED starmešiem, spilgtākiem aizmugurējiem lukturiem un dažos izpildījumos arī pēc sevišķi estētiskas radiatora restes, kuras slīpo režģu salikums nedaudz atgādina kādreizējo partijnieku atpūtas bāžu vārtus.
Citādi XC90 palicis tikpat universāli simpātisks un acij tīkams kā iepriekš. Šo novērojumu var attiecināt arī uz salonu, kurā mūs gaida ierasti skandināviskā toņu, materiālu un apveidu mikstūra, kas kaut kādā neizprotamā veidā izstaro omulīgu siltumu pat tad, ja XC90 interjers ir pilnīgi melns. Atšķirībā no EX90, kur stūre un spoguļi jāregulē kā Maskmobilī, proti, caur centrālo ekrānu, zviedru ilgdzīvotājs visu to pašu paveic ar pirmatnējiem puļķīšiem un pogām, bet stūre vispār iestatāma kā lētākos auto, t.i. manuāli. Centrālais ekrāns gan ir pievilkts EX sērijas standartiem. 11,2” izmērs vairs neļauj to iespīlēt starp ventilācijas lūkām kā tas bija agrāk, tāpēc displejs ir it kā uztupināts uz viduskonsoles.
Procesors, grafiskais izkārtojums un Google platforma arī līdzinās Volvo elektromobiļiem, kamēr dažas apakšsadaļas pielāgotas degvielas automašīnas vajadzībām. Virtuālais mērskalu panelis ar vienu vienīgu skatu plus navigācija ir tikpat skops kā agrāk, taču visu braucienā nepieciešamo var redzēt head - up displejā.
Volvo XC90 vēl arvien ir ārkārtīgi praktisks. Tas ir septiņvietīgs, ar grandiozu bagāžnieku, otrās rindas sēdvietas bīdās un nolokās atsevišķi, abu aizmugurējo rindu atzveltnes iegulst grīdā pilnībā horizontāli iegulst grīdā, un, atšķirībā no avangardiskā EX90, virs sānlogiem vēl ar vien ir rokturi, pie kuriem pieķerties grūtā brīdī. No smalkiem, bet neobligātiem atribūtiem Volvo XC90 pieejama Orrefors kristāla pārnesumkārbas svira un Bowers & Wilkins audiosistēma.
Kā tas brauc?
Volvo XC90 lietošanai atliku likām pietiek ar B5 bāzes modeli un tā 250 benzīna zirgspēkiem. Taču lielākas jaudas, mazāku nodokļu un EKKI līdzmaksājuma solījums arvien biežāk pavērš lielā Volvo pircēju skatus T8 virzienā. 455 zirgspēku maksimālā jauda, 1,2 l patēriņš, kad baterija pilna, un samērā ātra tās uzlāde trīs stundās pat no prastākā 7,2 kWh Wallbox jau ir pietiekami spilgts starta saraksts, lai tādai afišai skats tik vienkārši vis nepaslīdētu garām.
Ar uzlādētu bateriju XC90 T8 uzvedas kā īsts elektromobilis. Benzīna dzinējs piedalās tikai sevišķi spējos paātrinājumos vai aktivizējot attiecīgo braukšanas režīmu. Nevar noliegt, ka degvielas agregāta atmošanās ir pamanāma, un dažkārt komplicētais pazīstamais dzinējs var kļūt raupjš un skaļš, turklāt ierasti asi reaģē uz gāzes pedāļa nospiešanu. Šī blakne vēl jo vairāk motivē pēc iespējas vairāk braukt ar elektrību.
Tie, kas premium SUV personību vērtē pēc pneimopiekares, būs apmierināti. 2470 eiro vērtā gaisa piekare ir katra eiro vērta, jo piešķir jau tā līganajam automobilim īstu lidojošā paklāja komfortu. Pēc vajadzības pneimostatņi var pazemināt klīrensu par diviem centimetriem un paaugstināt par četriem, pirmajā gadījumā palutinot vadītāju ar izjustāku vadāmību, otrajā - ar papildus drosmes devu dziļā sniegā vai dubļos.
Ja ar mazu ātrumu iegrožota bezceļu sadaļa Volvo XC90 bija pieejama arī iepriekš, tad tik slaidi pirms desmit gadiem SUV nestūrējās gan - nemaz nerunājot par gaitas komfortu tuvu Range Rover standartiem. Volvo min arī daudzpusīgus, lai arī zonālus skaņas izolācijas uzlabojumus kā virsbūvē, tā piekarē, un esmu gatavs parakstīties, ka tādi ir.
Tiklīdz gaitas akumulators iztukšots, benzīna četrcilindrinieka balss korī kļūst dominējoša un pastāvīgi klātesoša. Pieaug arī faktiskais degvielas patēriņš, taču ne dramatiski. Mūsu testa ciklā tas izauga līdz arvien pieņemamiem 7,8 l/100 km. XC90 B5 oficiālais rādītājs ir 8,5 l/100 km. Savādi, ka T8 nav pārnesumu slēdžu zem stūres, tikai +/- kulise pārnesumkārbas svirai. Izsīkstot baterijas resursam, AWD sistēmas dinamiskais potenciāls samazinās, tomēr nelielos ātrumos T8 arvien saglabā vilkmi uz abām asīm, lai lielais Volvo piepeši neiestigtu.
Ja ņemamies salīdzināt abas pieejamās XC90 versijas, tad degvielas tvertnes abām ir vienādas, pa 71 litram. Paātrinājums ir 5,4 pret 7,7 sekundēm līdz 100 km/h, bet CO2 izmeši T8 ir sešarpus reizes zemāki nekā B5 - pie fakta, ka T8 ir par 160 kg smagāks. Forši (cool) ir tas, ka lādējamā hibrīda bagāžnieks ir tikai par 13 litriem mazāks nekā B5, tātad līdz pamatgrīdai būtībā tikpat liels. Tas ir tāpēc, ka hibrīda baterija atjautīgā veidā uzstādīta transmisijas tunelī starp priekšējiem sēdekļiem.
Vai to ir vērts pirkt?
Volvo XC90 palikšanu ierindā vien ir vērts nosvinēt. Šādu automašīnu tirdzniecībā vairs nebija palicis daudz, un arī paša Volvo izstrādātais EX90 tomēr nav tiešs zviedru klasiķa aizstājējs. EX90 ir labs, bet citāds Volvo. Dīzeļa likvidēšana kož kaulā gargabalniekiem, bet tas ir mazākais ļaunums pret ļoti tuvu iespēju, ka XC90 vairs neražotu vispār.
Runājot par šo, Volvo burukuģa halze pārmetusies uz otru bortu arī universāļu regatē, vairākās valstīs atjaunojot dažādu pirms tam “izņemtu” V modeļu tirdzniecību. Un - atšķirībā no elektriskā EX90, ko montē Trampa laimīgie pavalstnieki, Volvo XC90 vēl arvien ir īstens Torslandas dēls no Zviedrijas.
Neatkarīgi no spēka iekārtas Volvo XC90 pieejams trīs dažādās komplektācijās Core, Plus un Ultra, no kurām Mūsa Motors Rīga aktuālas ir mūsu tirgum pielāgotās Plus Bright un Ultra Bright. Lādējamais hibrīds T8, grozi kā gribi, ir dārgs prieks. Tas ir piecpadsmit tūkstošus eiro dārgāks par B5, tā cena sākas ar 90 000 eiro un kopā ar papildaprīkojumu viegli pārsniedz 100 tūkstošu eiro robežu. Par tādu naudu gandrīz var nopirkt vācu lādējamo hibrīdu ar sešiem cilindriem.
Volvo pārstāvis pasteidzies sagatavot daudz pievilcīgāku piedāvājumu B5 automašīnai, ko nebūt ne bāzes komplektācijā, bet gluži labi aprīkotu un dažādās krāsās var iekalkulēt jau par 69 990 eiro. Tas ir par četriem tūkstošiem eiro vairāk nekā Hyundai prasa par Santa Fe Calligraphy, un atlikušās vērtības duelī Volvo zobens noteikti ir garāks. Ar konkrētiem piedāvājumiem iespējams iepazīties volvo.lv, kur noliktavas sadaļā atrodami arī jauni un izdevīgi pirmsmodernizācijas Volvo XC90.
Tehniskie dati:
Volvo XC90 T8
- Cena: 69 990 - 100 519 eiro
- Dzinējs: četru cilindru turbo + kompresors, 1969 ccm, benzīns, lādējamais hibrīds
- Jauda: 455 ZS
- Griezes moments: 709 Nm
- Pārnesumkārba: 8 pārnesumu automātiskā
- Pašmasa: 2080 - 2297 kg
- 0 - 100 km/h: 4,5 - 7,7 s
- Maks. ātrums: 180 km/h
- Baterija: 18,8 kWh
- Sniedzamība: 71 - 89 km
- Patēriņš: 1,2 l vai 19,4 kWh/100 km
- Co2: 30 g/km
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...