Toyota Land Cruiser pirmie iespaidi Latvijā
Bezceļu leģendas jaunākā paaudze
Pieejams ar 2,8 litru dīzeļdzinēju
Sākumcena - 75 900 eiro

Kas tas ir?
SUV globālais uzvaras gājiens ir nobendējis vecās skolas apvidniekus, kompetentu bezceļu malšanu diezgan burtiski iestumjot tirgus perifērijā un atstājot pavisam nelielai modeļu kompānijai.
Toyota Land Cruiser ir šī “perifēriešu” kluba vecbiedrs, tāpēc, kad ražotājs paziņoja par jaunu paaudzi, galvenā intriga bija par to, kurp japāņi dosies – turpinās mīt priekšteču pēdās vai metīs šķērsām un izdabās (potenciāli ienesīgākajiem) softrouderu pircējiem.
Aplūko jaunāko Toyota modeļu
piedāvājumu šeit!
Degvielas ugunij piešāva tas, ka starp sērijveida mašīnas starptautisko prezentāciju un reālo piegādi klientiem pagāja praktiski gads. Ko Toyota šajā laikā darīja? Gatavojās ražošanai? Laboja kļūdas? Nevarēja izlemt par motorizāciju Eiropas tirgum? Kalkulēja cenas?
Mums nav atbildes uz šo jautājumu, taču nu ir skaidrs, ka modeļa attīstība gājusi evolūcijas ceļu.
Land Cruiser ir jauna platforma – GA-F, kas tam ir kopīga ar lielāko Land Cruiser 300, bet ir paturēts līdzšinējais uzbūves princips ar virsbūvi uz rāmja.
Pateicoties dažādām izgatavošanas tehnikām (ekstrametinājumi, līmētas daļas), rāmis ir par 50% stingrāks, bet rāmja-virsbūves konstrukcijas pretestība vērpei palielināta par 30 procentiem.
Ekstrastingrība sniedz vairākus ieguvumus, taču Land Cruiser gadījumā viena no galvenajām prioritātēm bija labākas ceļa manieres. Šā paša apsvēruma dēļ automobilis ir aprīkots ar elektrisko stūres pastiprinātāju, bez kura arī nebūtu iespējams ieviest vairākas modernās drošības sistēmas, kas tagad ne tikai vēlamas, bet ir obligātas.
Zem priekšējā pārsega atkal atrodas labi pazīstamais 2,8 litru četrcilindru turbodīzelis (2025. gadā tiks ieviests 48 V vieglais hibrīds), toties tam ir pilnīgi jauns transmisijas partneris astoņu pakāpju automātiskās pārnesumkārbas personā.
Automobiļa potenciālu bezceļā palīdz realizēt pastāvīgā pilnpiedziņa, bloķējami centrālais un aizmugurējais diferenciālis un atslēdzams priekšējais stabilizators, kas ļauj priekšējiem riteņiem staigāt lielākā vertikālajā diapazonā.
Spēkrata izskats ir piedzīvojis intriģējošas pārmaiņas. Iepriekšējā paaudze, kas ierindā sabija 15 gadu, ar katru modernizāciju kļuva aizvien pilsoniskāka, bet jaunā šķiet noturējusi seansu ar senču gariem un ne tikai izskatās atlētiskāk, bet arī labi maskē ievērojamos gabarītus. Tomēr runa nav par izskatu vien. Piemēram, vējstikls ir stāvāks, bet sānu logu apakšējā līnija ir nolaista zemāk, lai vadītājs labāk justu mašīnas gabarītus.
Land Cruiser interjers ir pilnīgi jauns un iemieso krasas pārmaiņas salīdzinājumā ar priekšgājēju, uzlabojumiem izpaužoties daudz modernākā stilā un uzlabotā ergonomikā. Kokpitā ir ieviesti divi platleņķa displeji, ko papildina fizisku pogu plejāde.
Toyota ir izmantojusi vispārējo automobiļu sadārdzināšanos un iecenojusi jauno Land Cruiser citā kategorijā. Modelis tiek piedāvāts divos izpildījumos – Prestige un Executive – un attiecīgi maksā no 74 900 un 83 400 eiro.
Aprīkojuma atšķirības lielākoties izpaužas komforta un dizaina jomā. Tā Executive ir labāka sēdekļu apdare, plašākas elektriskās regulēšanas iespējas, atmiņa, jau standartā šī versija aprīkota ar JBL Premium audiosistēmu, tai ir 20 collu diski 18 collu vietā u.tml. Prestige var aprīkot ar trešo sēdekļu rindu – par to jāpiemaksā 1200 eiro.
Ja runā par konkurenci, tad Land Cruiser vienīgais tiešais sāncensis nedaudz negaidīti pašlaik iznāk Land Rover Defender 110, kas maksā no 74 850 eiro.
Angļu visurgājējs arī zināms ar ievērojamām bezceļa spējām, tomēr ir pavisam citāda mašīna: tam ir nesoša alumīnija virsbūve, neatkarīgā aizmugurējā balstiekārta, sešcilindru dīzeļi un benzīna motors. Pēc izvēles Defender var aprīkot ar pneimatisko balstiekārtu.
Vēl pāris prozaisku, taču svarīgu faktu – Land Cruiser ir 4925 mm garš, un tam ir 2850 mm riteņu bāze. Defender ir īsāka virsbūve (4758 mm), taču krietni garāka riteņu bāze (3022 mm). Toyota nav publicējusi bagāžas nodalījuma tilpumu un kopējo bagāžas kapacitāti, taču, ņemot vērā modeļa gabarītus, tai jābūt vienā līmenī ar savas klases ietilpīgākajiem auto.
Kā tas brauc?
Ieņemot vietu pie stūres, jāatzīst, ka jaunajam interjeram izdevies nokratīt priekšgājēja vecmodīgo auru un vadības koncepts ir veiksmīgs, jo iekārtojums ir ļoti intuitīvs.
Neraugoties uz automobiļa lielo platumu, vadītājs un priekšējais pasažieris tiešām sēž tādā kā kokpitā, vienam celim atduroties pret centrālo konsoli, bet otram pret durvju paneli. Šāds iekārtojums piestāv Land Cruiser, kurš arī no ārpuses izskatās kā ievilcis vēderu.
Aizmugurējie sēdekļi nav tik viesmīlīgi. Vietas būtu pietiekami, un atzveltnes leņķis ir regulējams, taču sēdeklim nav gareniskās bīdīšanas un, otrkārt, atzveltnes forma nav tik viesmīlīga kā, piemēram, Hyundai Santa Fe otrās rindas krēslos.
Bet kā tad ar braukšanu?
Civilos apstākļos, kas, visticamāk, veidos 97% pārvietošanās apjoma, Land Cruiser gaitas īpašības rada virkni jautājumu. Viens no tiem ir – ražotājs taču nebūs laidis klajā šādu automobili bez iepriekšēja nodoma?
Lieta tāda, ka uz ielas, ko izpunktē aku vāki, bedrītes un asfalta ielāpi, japāņu apvidnieks savus pasažierus neatlaidīgi iedunkā. Sīkas zemestrīces salonā rada gan aizmugurējais tilts, kas ķeras aiz bedrēm un ātruma slāpēšanas vaļņiem, gan priekšējā neatkarīgā balstiekārta. Jūs ko tādu gaidītu no darbarūķa pikapa, bet ne no auto, kas nodrošinās ikdienas transportu.
Neatlaidīgos “džabus” papildina virsbūves svārstības relatīvi lielā diapazonā, un tas viss kopā veido nemierīgu braukšanas pieredzi.
Raugoties no pieredzes punkta, ko veidojis moderns SUV vai krosovers, Land Cruiser rada specializētas tehnikas iespaidu, kas neapgrūtinās ar piemērošanos izpratnei par moderno komfortu. Japāņu visurgājējs ir gatavs pats sevi nogādāt nepieciešamajā vietā, apmēram kā pašgājēja haubice, kur performēs savu kaujas uzdevumu.
Taču jo sliktāks ceļš un jo lielāks ātrums, jo vairāk viss vēršas par labu. Piemēram, braucot pa izdangātu grantsceļu ar lielāko atļauto ātrumu, Land Cruiser ir vienaldzīgs pret bedrēm. Vai, piemēram, iebraucot mežā, kur cauri dziļām dangām tikpat jāizšūpojas lēnām, gaitā parādās elastība un pat relatīvs komforts.
Ja runā par Land Cruiser spēju pārbaudi pa īstam apgrūtinātas braukšanas apstākļos, ārpus speciāla poligona šāds uzdevums būtībā nav īstenojams – parastas mērena bezceļa situācijas šim automobilim neizraisa pat nelielu stresu, un tādas opcijas kā aizmugurējā un centrālā diferenciāļa bloķēšana vai pazeminātie pārnesumi, vai atslēdzams priekšējais stabilizators paliek neizmantotas, jo pēc tām gluži vienkārši nav vajadzības.
Atpakaļ uz ceļa ir vērts atzīmēt, ka balstiekārtas raupjajam raksturam nav iespaida uz automobiļa stabilitāti, un tas nezaudē saķeri pat provokāciju iespaidā. Domās novelciet trajektoriju cauri priekšā esošajam līkumam, un Land Cruiser to izbrauks ar lielu drošības rezervi, aizmugurējiem riteņiem akurāti noapaļojot vēlamo rādiusu.
Ja zem apvidnieka riteņiem ir gluds asfalts, tomēr var domāt arī par tālo distanču veikšanu. Labi pazīstamais dīzeļdzinējs nodrošina ļoti mērenu dinamiku, taču stabili uztur (Latvijā pagaidām neatļautu) 120–130 km/h kreisēšanas ātrumu, un mašīnas piedāvātā skaņas izolācija ir pietiekama braukšanai vairāku stundu garumā. Motors, kas uzreiz pēc iedarbināšanas ir paskaļš, kustībā norimst un par sevi liek manīt, kad paātrinieties.
Stūres iekārta, ko tagad diriģē elektriskais pastiprinātājs, nekādus atklājumus nesagādā – reakcijas uz komandām ir bez pārsteigumiem un iekļaujas automobiļa vispārējā raksturā.
Degvielas patēriņš atkarīgs no braukšanas apstākļiem – pilsētā tas ir ap 12 litru, bet uz šosejas var noslīdēt zem 10 litru atzīmes. Šāda izmēra automobilim tas nav slikts rādītājs, un sava loma degvielas ekonomijā ir arī jaunajai automātiskajai kārbai, kas, tiesa, strādā ar nelieliem grūdieniem pārnesumu pārslēgšanas brīžos.
Vai to ir vērts pirkt?
Zinot, cik metodiski ražotāji salīdzina izstrādes starprezultātus ar sākotnējo vīziju un paturot prātā Land Cruiser īpašo vietu gan pašas Toyota, gan globālajā modeļu hierarhijā, lēmums izlaist tieši šādu jauno paaudzi nevar būt nejaušs. Ne velti galvenais inženieris Moricu modeļa prezentācijā teicis: “Mēs esam mainījuši redzējumu un uzskatām, ka Land Cruiser jāpiedāvā kā praktisks un pieejams bezceļnieks. Mēs to panācām ar atgriešanos pie saknēm, kas ir veids, kā Land Cruiser zīmolu ievest nākotnē.”
Līdz ar to mums ir darīšana ar īstu apvidus automobili vārdā vistiešākajā nozīmē, kas amatu apvienošanās kārtībā var pildīt arī citas lomas. Tiekot ar šo lietu skaidrībā, arī vieglāk atbildēt, vai to ir vērts pirkt.
Ja esat Land Cruiser entuziasts, jūsu iecienītais modelis ir padarīts vēl labāks. Ja meklējat superuzticamu kompanjonu apokalipsei vai ceļam uz grūti sasniedzamu planētas punktu, jūsu pietura ir klāt. Ja jūs nemulsina doma tik dārgu auto dauzīt pret akmeņiem, līdz metālam noskrāpēt sānus un galvenais ir atbilstoši dotumi, – uz priekšu!
Citiem vārdiem – pie noteiktiem kritērijiem Land Cruiser ir automobilis bez īstām alternatīvām.
Taču, ja jūs saista doma par ikdienas supedžipu, kas pildīs ne pārāk strauja, taču komfortabla, omulīga universāļa lomu, labāk dodieties izmēģinājuma braucienā.
TOYOTA LAND CRUISER
- Cena 75 900 EUR
- Dzinējs 4 cilindri, 2755 cm3, turbo, dīzelis
- Maks. jauda 150 kW (204 ZS) pie 3000–4000 apgr./min
- Griezes moments 500 Nm pie 1600–2800 apgr./min
- Pārnesumkārba 8 pakāpju automātiskā
- Pašmasa 2330 kg
- 0–100 km/h n/d
- Maks. ātrums 170 km/h
- Patēriņš 10,6 l/100 km
- CO2 izmeši 278 g/km
- KONKURENTI Land Rover Defender, Hyundai Santa Fe
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...