Ķīnas auto Latvijā - GWM Ora 03 elektroauto lietotāja pieredze
GWM Ora 03 lietotāja pieredze
Kāda ir Ķīnā ražota auto ekspluatācija Latvijā?
Cik tālu var aizbraukt ziemā?

Ķīnas autoražotāji straujiem soļiem ienākuši ne tikai Rietumeiropā, bet arī Latvijā. Kamēr vieni vēl apsver, vai šos automobiļus vajadzētu iegādāties, citi ar tiem jau brauc. GWM Ora 03 kļuva par pērnā gada elektroauto veiksmes stāstu, un kompaktais hečbeks pusgadu ir daļa no latviešu uzņēmuma SIA Magma autoparka. Lietotāja pieredze ir vērtīgāka par jebkuru reklāmu, tāpēc devāmies pie SIA Magma kvalitātes vadītāja Igora Brasova, lai noskaidrotu, kā Ķīnā ražotais elektroauto uzvedas Latvijas apstākļos.
- Kāds ir SIA “Magma” uzņēmuma autoparks?
Automobiļi ir visdažādākie – benzīna, dīzeļa un tagad arī pilnībā elektrisks auto. Šī ir mūsu pirmā pieredze ar elektroauto, un mēs ilgi svārstījāmies, pirms pieņēmām šādu lēmumu. Ķīpsalas auto izstādē pamanījām GWM Ora 03, nedaudz vēlāk izmēģinājām un iegādājāmies. Patika šīs automašīnas cenas un ieguvuma attiecība. Eiropas ražotāju elektromobiļi diemžēl joprojām ir dārgi.
- Kas jūs pamudināja iegādāties elektroauto?
Mūžīgais stāsts par iekšdedzes dzinējiem – dīzeļu klasiskās problēmas. Kvēpu filtri, EGR, AdBlue un citi mezgli. Pat jaunām automašīnām tā ir milzīga problēma. Kaut kas allaž iziet no ierindas, remonti ir dārgi. Tas bija kā grūdiens tam, lai mēs paši sāktu domāt par virzienu, kur būtu nepieciešamas mazākas investīcijas. Šeit nav nepieciešamas eļļas vai zobsiksnas maiņas, turklāt jāņem vērā arī degvielas ekonomija. Elektrība ir lētāka, jo mums uzņēmumā ir uzlikti saules paneļi. Protams, arī zaļais kurss bija viens no iemesliem, jo arī mēs vēlamies, lai izmešu būtu mazāk.
- Kā elektroauto maina jūsu tēlu?
Uzņēmuma stāvvietā uzlikām elektroauto uzlādes staciju, ko redz arī klienti. Esam pamanījuši, ka cilvēki atskatās, pētot, kāds elektromobilis tur tiek lādēts. Tas cilvēkus ieinteresē.
- Nebijāt bažīgi par Ķīnas automašīnu reputāciju?
Viss jaunais un nezināmais rada bažas. Lielākais nezināmais bija pēcpārdošanas serviss un apkalpošana. Nopirkt ir viens, bet problēmu gadījumā tu vēlies, lai palīdzība no dīlera būtu ne tikai noteiktā periodā, bet arī pēc vairākiem gadiem. Lai arī Ora 03 mūsu rīcībā ir īsu laiku, pagaidām viss ir super!
- Kā ar ekspluatāciju ziemā?
Šoziem aukstums bija reta parādība, tāpēc par reālo veiktspēju šajā gadalaikā grūti teikt, taču varēja just, ka patēriņš nedaudz atšķiras no ražotāja norādītā. Tas gan ļoti atkarīgs arī no braukšanas stila. Ņemot vērā to, ka elektromobiļi ir ļoti dinamiski, vadītājam gribas uzspiest, bet tas uzreiz samazina sniedzamību. Ziemā Ora 03 patērēja aptuveni 2 kWh vairāk nekā norādīts, bet siltākā laikā patēriņš ir pat zem oficiāli norādītā. Mūsu darbinieks brauc ļoti akurāti, tāpēc ir iespējams sasniegt labu efektivitāti. Šobrīd ekrānā rāda 15,8 kWh/100km patēriņu. Mūsu automašīnai ir 48 kWh baterija, kas reāli ļauj nobraukt 220 km. Tas ir labs rādītājs.
- Kāds ir ikdienas maršruts?
Lielākoties braucam pa Rīgu, taču dažkārt dodamies arī uz Olaini, Salaspili, Jūrmalu un citām pilsētām.
- Publiskās uzlādes stacijas esat izmantojuši?
Jā! Es uzskatu, ka publiskās uzlādes infrastruktūra kļūst arvien labāka. Nav vairs bažu, ka, braucot no punkta A uz punktu B, elektromobilim iztukšosies baterija un netiksi līdz galapunktam. Krustu šķērsu visu Latviju var izbraukt bez problēmām. Atliek tikai pašiem pārslēgt savu domāšanu. Ja iekšdedzes auto var uzpildīt minūtes laikā, tad elektroauto uzlāde ir ilgāka. Tas ir plānošanas jautājums.
- Vai braukšana ar elektroauto ir atšķirīga?
Sākumā bija nepierasti, jo rekuperācija ļoti strauji bremzē automašīnu. Protams, šos režīmus var mainīt un pēc neilga laika mūsu autovadītājs jau pierada. Tiesa, rekuperācijas režīmā automobilis bremzē ar elektromotoru un to var redzēt, apskatoties uz aizmugurējiem bremžu diskiem, kas teju nav izmantoti.
- Kādas ir šī auto labākās īpašības?
Dinamisks un saviem izmēriem ļoti ietilpīgs. Lai arī neesmu raženākais braucējs, es varu ērti iesēsties aiz sevis aizmugurē. Ārēji šis auto izskatās maziņš, taču tas ir tikai acu apmāns, jo salons ir plašs un komfortabls. Bagāžnieks uz salona rēķina ir mazāks, bet kopumā ir super!
Lai arī automobilis ir lēts, tas ir ļoti labi aprīkots. Bezatslēgas (keyless) piekļuve, elektriski regulējami un apsildāmi sēdekļi, tāpat ir arī 360 grādu kamera, kas tiek aktivizēta jebkura manevra brīdī. Uzreiz var vieglāk redzēt bedres, apmales, blakus braucošos. Pilsētā tas ir ļoti noderīgi! Eiropas automašīnām šādas ekstras pieejamas tikai par papildu maksu. Arī salona apdare ir laba, viss labi nostrādāts. Tas nav lētais ķīnietis!
- Cik svarīgas ir elektroauto priekšrocības?
Mums tas ir ļoti aktuāli. Braucot pie klientiem uz Jūrmalu, mums nav jāmaksā caurlaides maksa. Arī sabiedriskā transporta joslas izmantošana ir ērta, jo nav jāstāv sastrēgumos. Esam konstatējuši, ka tagad galapunktā nonākam ātrāk. Protams, jāizceļ arī valsts atbalsts.
- Kāds ir finansiālais ieguvums?
Precīzus aprēķinus pagaidām vēl kalkulējam, jo lietojam Ora 03 tikai dažus mēnešus, bet jau tagad ir skaidrs, ka elektroauto ekspluatācija ir lētāka nekā braukšana ar iekšdedzes dzinēju.
- Vai arī citiem uzņēmējiem šo auto vari ieteikt?
Viennozīmīgi, jo uzņēmumiem tas būs tikai ieguvums. It īpaši tiem, kuri ikdienā brauc pilsētas robežās, piemēram, piegādes transportam. Šobrīd Ora 03 ir viens no izdevīgākajiem elektromobiļiem šajā klasē. Publisko uzlādes staciju mums netrūkst, tāpēc arī ārpus pilsētas šie automobiļi ir viegli lietojami. Ieteicams gan uzstādīt savu uzlādes staciju.
- Vai šajā automobilī ir kas tāds, ko tu gribētu uzlabot?
Ja godīgi, tad trūkumus ir grūti nosaukt. Automobilis ļoti rūpējas par drošību, tāpēc tas nemitīgi uzrauga mūsu modrību un braukšanas stilu, aizrādot par paviršībām. Nezinu, vai šo sistēmu var deaktivizēt, taču tas, manuprāt, nav trūkums. Jāņem gan vērā, ka akumulators ir novietots zemu, tāpēc jāuzmanās no dziļākām bedrēm un apmalēm, lai to nesaskādētu.
- Kā kopumā vērtē Ķīnas zīmolu ienākšanu Eiropā?
Esmu par! Ja Eiropas Savienība neliks šķēršļus ar nodokļiem un ievadmuitām, kas sadārdzinās cenu, tad šie zīmoli kļūs par reālu konkurentu Eiropas automašīnām. Nav noslēpums, ka arī mūsu kontinentā ražotajiem automobiļiem daudz komponenšu tiek ražotas Ķīnā. Protams, pieradums pie ilgus gadus dzirdētajiem zīmoliem ir liels, taču Eiropai ir pamats būt bažīgai, jo Ķīnas ražotāji nāk iekšā ar lielu jaudu!
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...